TORNAR
PUBLICITAT

La campanya #Baltasardeveritat emplaça les cavalcades que no hi hagi reis negres pintats

Consideren que la pràctica que hi ha a Igualada, Reus o Girona ”és racista”

cultura
Dijous, 6 desembre 2018. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Una campanya organitzada per l'entitat solidària i antiracista Volem Acollir-Casa Nostra Casa Vostra posa sobre la taula que el rei Baltasar de les cavalcades no vagi pintat i siguin persones amb aquest color de pell els que incorporin aquest personatge i els seus seguidors. Igualada és un dels casos paradigmàtics de Catalunya on la immensa majoria de patges i el rei es pinten de negre.

Un #Baltasardeveritat. Aquesta és la demanda que es fa des de la plataforma Volem Acollir -que té molta implicació en la campanya de recepció de refugiats- respecte a les Cavalcades de Reis catalanes on el rei i els seus patges són persones pintades de negre. Un 'spot' amb actors i actrius catalans negres, com és el cas de Neus Ballbè (Pati Pla al Club Super3) o Yoli Sey (Mainasons) on reclamen que "a moltes cavalcades sentim que se'ns ridiculitza i discrimina". A les xarxes, aquesta petició ha tingut molt de ressò i diverses persones i col·lectius de l'Anoia s'han referit que Igualada ha de prendre nota de la demanda.

Igualada, amb la cavalcada més antiga de Catalunya -1895- reuneix  uns 900 patges, la immensa majoria dels quals es pinta de negre. Ara, la campanya #Baltasardeveritat emplaça  que "les cavalcades de Catalunya es deixin de pintar de negre reis i patges, i hi participin persones negres, de veritat". Esmenten  les de Girona i Reus, en concret. Volem Acollir considera que es tracta d'una "pràctica racista". Remarquen que "ajuntaments i les comissions de festes que tinguin un #BaltasarDeVeritat es podran adherir a la campanya".


13 Comentaris

(

(º_º)

Igualada?

13 de desembre 2018.12:38h

Respondre

Una festa per la quitxalla i que els grans se la volen fer seva ... Això si, quan no és papa es pepa i quan no es pepa es Josep.

Coll .. carai amb els reis, cada any el mateix !!

J

Joan

Igualada

12 de desembre 2018.18:49h

Respondre

El que cal es que els Reis i els Patges no siguin reconeguts. Si van sense pintar tothom els reconeixeran.

A

Agustí

Igualada

12 de desembre 2018.09:47h

Respondre

Agafem una persona de pell fosca i la posem de rei blanc pintat i s’acaben totes les discussions.

I

Irene

Terrassa

11 de desembre 2018.20:48h

Respondre

Aquí no ho sé, però a Terrassa els reis són socis del Centre Social que és el que organitza la cavalcada. A més els reis paguen els caramels de la seva carrossa. No crec que amb aquestes... Llegir més condicions, hi hagi cap immigrant que hi insisteixi

T

Telesfor

Igualada

11 de desembre 2018.09:55h

Respondre

Quim, gràcies per la resposta. Qaun al meu comentari em referia al Reis, vaig posar que han fet coses ”importants” entre cometes, perqué cadascú entengui el que vulgui. Evidentment que la... Llegir més Comissió és una entitat privada i decideix de forma molt independent i segons el seu particular criteri qui ha fet coses ”importants” i qui no. I sí, els reis ha d’asumir personalment algunes despeses i una mica més. Es part del ”joc”. Però penso que en el fons el que compta és el resultat i com vaig dir, l’il·lusió dels nens i nenes d’Igualada. Tot és perfectible? I tant! La festa dels Reis d’Igualada és una gran festa, no la malmetem per unes suposades ”correccions polítiques” per gent que no entenen o no volen entendre l’esprit de tot plegat.

a

antoni

igualada

10 de desembre 2018.22:51h

Respondre

és ben bé buscar tres peus al gat, als reis i als patges se’ls hi demana que facin bé la seva feina i prou, els reis tirar carmels i anar ben guarnits i saludant i als patges el mateix, i que... Llegir més quan vinguin a casa o es parin a parlar amb quitxalla durant la cavalcata estiguin atents i amables amb la quitxalla.

la polèmica aquesta és ben estèril, si voleu acollir acolliu de debò, i els acollits que es deixin acollir, que molts vénen aquí a buscar drets però dels seus deures no se’n recorden gaire.

canviant de tema, quantes setmanes més s’ha d’esperar per a que estigui arreglada l’entrada a igualada venint de l’autovia desde lleida? anem pels 15 dies ja, no està malament, tan gran era el forat? tan lents són tots plegats? que no s’han ficat d’acord amb qui ha de ficar el quitrà? o amb la ”pernada” pertinent????

salut i llibertat !!!!

R

Raphanus brassica

Igualada

15 de desembre 2018.12:20h

Primer de tot crec que és una falta de respecte dir que ”és buscar tres peus al gat” quan l’origen de tot pleat és de gent que té la pell de color diferent i es senten discriminats. I si... Llegir més algú es sent discriminat crec que el m´nim que es pot fer és intentar entendre-ho. Després podem parlar si és convenient o no. Però amb els argumetns de ”tres peus al gat”, ”ja funciona, que no hotoquin”, i similars ens hauríem quedat amb els costums d’èpoques pretèrites, molts dels quals abui ens semblen barbaritats. El mateix es deia quan es reclamaven patgeses.

A

Amadeu

Igualada

6 de desembre 2018.23:22h

Respondre

El primer problema que tenim a Igualada, és de classe i d’igualtat de gènere. La festa està apropiada per unes elits i es neguen a democratitzar-la. Però, siguem sincers. Podria ser que aquest... Llegir més fet l’hagi preservat i mantingut tal com és avui. Mai ho sabrem. Però, quan mirem els nostres reis, hi veiem uns cognoms, unes famílies. Un poder. Hi, certament, som tant pocacosa que mirem cap a una altra banda.

També hi manca clarament en aquesta festa la dona que queda (obligadament) amagada, i això que l’aparició de les patgesses va ser una gran fita, però finalment hi van accedir copiant el rol del patge home. Jo em pregunto, si tenim el PATGE FARUCK, per què carai no ve mai la PATGESSA KALILA?

Finalment, això que la pintura sigui racista, no ho entenc. És un simbolisme del que mai ningú recordo n’ha fet befa, el contrari. S’ha tractat amb gran respecte. Centrar el debat en això, crec que és un greu error. Seguint aquest argument, els Reis haurien de ser cristians, altrament, estaríem ridiculitzant-lo? Però, una qüestió que tinguem clara: Baltasar ni els patges eren negres com el carbó. A Orient, les pells no són ni eren mai negres de batum. I és que, el que estem fent és una representació d’un fet. És una festa, un símbols. Vigilem que el suposat progressisme no ens porti a l’autodestrucció i anihilació cultural.

A

Antoni

Igualada

10 de desembre 2018.13:59h

Sr Amadeu. Que una festa la protagonitzin més d’un miler de persones, de forma totalment altruista, em costa de definir-la com una festa de la qual s’han apropiat unes èlits. ... Llegir més /> Segonament, perquè hem de tenir només el rei negre sense pintar. I tots els patges? Ah que aquests no llueixen tant? I entenc que la discriminació només és la pintura? Que no es pinten també el rei ros i el blanc? I si en trobéssim una persona de raça negra per fer de rei, l’exoneraríem de la seva aportació a la festa? Pel fet de ser de raça negra? Llavors els discriminats serien el rei ros i el blanc no?
Miri, estic d’acord amb el tema que estem representant un fet. I no cal buscar intringulis polítiques en tot això. Hi ha coses de la festa que no m’agraden, però em sembla que buscar els treus peus al gat amb aquestes coses, és intentar fer descarrilar una festa, que tot i les mancances que li trobo, n’hem d’estar prou orgullosos del seu resultat final, per exitós i singular.
I molt em temo, que aquesta gent que es queixa, si cada any pogués tenir la seva quota de pantalla amb un rei, que no pagués, ja callarien. Per tant,és un tema de sortir a la tele, no de concepte.

J

Joan Giner ITV

Igualada

6 de desembre 2018.11:56h

Respondre

Segurament que la Comissió del Reis farà so de cova, amb el que va costar el tema de les patgeses, d’això deuen pensar que és un sacrilegi a les tradicions.

T

Telesfor

Igualada

6 de desembre 2018.10:53h

Respondre

Al final se la carregaran. Unes de les millors festes de Catalunya i, segurament la millor d’Igualada. Son quasi 900 patges negres que parlen català (son màgics, oi?) i que coneixen la ciutat.... Llegir més D’on c.... els treiem 900 negres amb aquestes característiques? I els Reis d’Igualada son tres personatges locals coneguts i que han fet alguna cosa ”important” a la ciutat. Com li expliques això a un nen de 5 o 6 anys que ja ha vist els reis de sempre? Que tot era una filfa? I els nois (i noies) que ho fan amb il·lusió i ganas de participar de la dels nens (i ganes de passar-ho bé, per que no?) i gratis?
Senyors y senyores de ”Volem acollir etc.”, el vostre objectiu està molt bé i m-hi adhereixo, però no barrejem coses. al #Baltasardeveritat hi contraposem #Elsreisdigualadanoestoquen.

Q

Quim

Igualada

10 de desembre 2018.15:21h

Estic gairebé s’acord amb tot menys en ”son tres personatges locals coneguts i que han fet alguna cosa ”important” a la ciutat”. Totalment fals. Has de pertànyer a una elit, i ser... Llegir més escollit a dit ( despres de pagar l’impost que toca)...
Hi ha gent molt important a la ciutat que mai serà rei, i gent que ha fet molt poc per Igualada i que ha portat corona...

A

Antoni

Igualada

11 de desembre 2018.11:48h

Ara, ara, comença a sortir tot Quim. Em pots dir el nom de les persones que han ocupat tant dignes responsabilitats els deu darrers anys? Ni una centèssima part dels igualadins ho saben. Per tant,... Llegir més és un honor, que costa lo seu, i que tampoc et reporta un reconeixement social. La gent que us queixeu de com s’elegeixen tant dignes responsabilitats, si fóssiu elegits, ho penjaríeu a les xarxes socials, fins i tot encara veuríem algun sessió de maquillatge i pintura en fotos. Perquè en el fons, el que anheleu és el reconeixement social, el que la gent parli de vosaltres, i a sobre de gratis, amb una suposada democratització de la festa. A la política, ja ho hem vist això. Gent a sortir a la foto, però els de dretes defensen uns interessos, i els d’esquerres diuen que defensen els interessos del poble, però només per sortir a la foto. (evidentment hi ha excepcions a tots dos espectres) Quina colla... En fi, només demano a la gent de la comissió , que escoltin a la gent, que no es tanquin malgrat aquestes envestides, i sobretot, que no caiguin en la trampa de donar peixet per fer baixar el soroll, i nomenar un rei pijoprogre que no s’ho hagi currat. Ja n’hem tingut reis pijoprogres, però que s’ho han currat. Seria un error. La festa ha de canviar, però no a partir de la gent que busquen protagonisme. Sempre he pensat que amb el tarannà igualadí, si aquesta festa precisament té èxit, és perquè la majoria de participants van pintats i per tant, passen desaparcebuts.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.