TORNAR

L’Anoia arrenca una campanya de captació d’empreses tèxtils

Es vol aprofitar la tornada del pèndol cap a Europa de la producció a Àsia

economia
Dimarts, 30 abril 2013. 15:45. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Les empreses del sector tèxtil de l’Anoia i l’Ajuntament d’Igualada han dissenyat conjuntament una campanya de captació d’inversors. L’objectiu és atraure empreses del sector de la moda que vulguin produir a Igualada, i així generar llocs de treball i reactivar un sector clau per a la comarca.

David Garcia i Àngels chacón durant la presentació de la campanya

Igualada reuneix una sèrie de característiques que la fan ideal per acollir centres productius, logístics i industrials de grans marques i per integrar outlets de marques punteres al centre de la ciutat. Entre aquestes característiques destaquen l’oferta de sòl industrial, la disponibilitat de mà d’obra especialitzada i amb experiència, l’excel·lent posició geogràfica en un nus de comunicacions i la capacitat logística, a més del suport empresarial de clústers i institucions.

El fet que a l’Anoia hi hagi actualment marques de moda de prestigi i implantades a una quarantena de països d’arreu del món com Punto Blanco, Sita Murt, Buff o Escorpion, contribueix també a fer més atractiu un territori que actualment representa un dels grups d’empreses fabricants de gènere de punt més importants d’Europa.

A l’Anoia hi ha 145 empreses de gènere de punt, que donen feina a 2.700 professionals i que suposen una facturació de 320 milions d’euros anuals. Tot i que el sector ha perdut pes els darrers anys fruit de la crisi provocada per la liberalització del tèxtil de l’any 2005, segueix sent un sector crucial per a l’Anoia; amb una capacitat productiva anual de 6 milions d’unitats fabricades, representa el 27% del PIB industrial i el 35% de l’ocupació a l’Anoia en el sector industrial.

S'ha editat el Dossier de l'Inversor en 3 idiomes

El projecte de captació d’empreses tèxtils s’ha presentat aquest dimarts a Igualada i es presentarà a Barcelona davant del sector empresarial el proper 8 de maig. El projecte inclou, entre d’altres iniciatives, l’edició d’un Dossier de l’Inversor en tres idiomes i una pàgina web (www.textilanoia.cat) on es destaca el potencial del territori.

En la presentació d’aquest dimarts la tinent d’alcalde de Dinamització Econòmica de l’Ajuntament d’Igualada Àngels Chacón ha remarcat la importància de posicionar-se en el mercat del tèxtil a nivell internacional, i ha explicat que “aquest projecte ens permet ser-hi, posicionar-nos, perquè les empreses ens coneguin i vinguin a instal·lar-se a l’Anoia”.

El gerent de Fagepi David Garcia ha destacat que els canvis que s’estan produint en el sector de la moda fan que cada vegada més es necessiti més agilitat a l’hora de fabricar i que per això “les empreses anoienques poden competir amb Àsia, ja que des de la proximitat es pot oferir una resposta més ràpida a les necessitats del sector”.

El Renaixement tèxtil de l'Anoia

Igualada és una ciutat construïda al voltant de la indústria tèxtil. El gènere de punt va ser el primer sector que va patir la crisi, fet que el va obligar a buscar sortides abans que qualsevol altre sector. Avui torna a ressorgir liderant la reindustrialització de la comarca.

La indústria tèxtil s’ha reinventat apostant per la innovació, el disseny creatiu i la internacionalització, que ha estat part del seu procés de transformació. Les marques de moda igualadines estan implantades a una quarantena de països d’arreu del món i el Clúster Tèxtil Moda Anoia té plataformes de venda a la Xina, els Estats Units i a Llatinoamèrica.

Signes de remuntada

Actualment hi ha un increment clar de la demanda de fabricació a algunes de les fàbriques tèxtils igualadines gràcies al retorn de part de les fabricacions que havien marxat al sud-est asiàtic i gràcies també a l’increment de les exportacions de les marques igualadines, moltes de les quals estan incrementant les xifres de venda a l’exterior.

És evident que als darrers anys hi ha hagut un degoteig de tancament d’empreses –majoritàriament tallers auxiliars on el potencial era la veda de minuts de màquina (tissatge o confecció)- que no han pogut competir amb la producció de països amb costos de producció més baixos com la Xina, el Marroc o els Països de l’Est.

Paral·lelament a aquest tancament, però, altres empreses han aconseguit mantenir estables els nivells de facturació o incrementar-los gràcies a tenir una plantilla petita i una marca pròpia. Les empreses que han crescut són les que tenen facilitat per adaptar-se als canvis i implantar noves estratègies amb molta més rapidesa.

També han crescut els tallers de confecció, que s’han fet més necessaris que mai, ja que molts dissenyadors busquen tallers de confecció per a petites sèries, col·leccions específiques o de poc volum, i per a repeticions de temporada que han d’estar en menys d’una setmana al punt de venda. Només les produccions massives i de les peces bàsiques que es repeteixen any rere any són viables de produir a fora, la resta necessiten tallers de confecció de qualitat.

Un dels Clústers més potents de l'estat

El Clúster Tèxtil Moda Anoia és un dels grup d’empreses fabricants de gènere de punt exterior més important de l’Estat Espanyol. Agrupa dos tipus d’empreses diferents: les Empreses marquistes que representen el 80% de la facturació. Creen col·leccions de moda amb personalitat que distribueixen a través de botigues pròpies o multimarca. Aposten per la innovació i la venda internacional. Algunes d’aquestes empreses són Punto Blanco, Sita Murt, Aldo Martin’s, Escorpion, Messcalino, Buff, Carlomagno, David Valls, Boxley o Linn World By Diacar. I també les empreses industrials, que són el 70% del total d’empreses tèxtils. Venen minuts de tissatge o confecció a empreses marquistes i distribuïdors. Tenen gran capacitat per cooperar i assumir grans projectes de forma conjunta, incorporen noves tecnologies, innoven per crear valor afegit i posen èmfasi en la feina comercial.

Per què invertir a l'Anoia?

L’Anoia atreu cada vegada més empreses relacionades amb la indústria tèxtil, que valoren:Experiència i know-how en tots els processos tèxtils.

-Marques de prestigi internacional.

-Estructura empresarial.

-Mà d’obra especialitzada i amb experiència.

-Disponibilitat de sòl industrial.

-Capacitat logística.

-Una excel·lent posició geogràfica en un nus de comunicacions.

-Activitats i formació en disseny.

-Un centre tecnològic del sector tèxtil que impulsa projectes d’investigació i innovació.

-Clústers i agrupacions empresarials de suport.

-Complicitat institucional: el tèxtil i la moda és un eix estratègic del Govern de la ciutat.

Què ofereix Igualada als inversors?

Igualada està preparada per ser proveïdora de grans marques de moda, per acollir centres logístics de grans marques i per integrar Outlets de marques punteres al centre de la ciutat. Amb quins arguments atrau aquestes grans empreses?

1. Una excel·lent posició geogràfica en un nus de comunicacions:

·A 60 km de Barcelona per l’autovia A2.

·Nou Eix Diagonal Manresa-Igualada-Vilafranca del Penedès-Vilanova i la Geltrú.

·Aeroport Corporatiu de Catalunya (aeròdrom Igualada -Òdena).

·Comunicacions i accessibilitat: Autovia A-2, Eix Diagonal C-15, Aeroport del Prat a 50 km, Port de Barcelona a 70 km, Port de Tarragona a 90 km, Saragossa a 240 km, Madrid a 550 km.

2. Disponibilitat de sòl industrial:

Polígon Industrial d’Igualada, equipat amb fibra òptica: Sòl vacant no afecte a cap activitat: 38.197m2, Sòl vacant vinculat a una activitat: 32.075m2, Naus disponibles: 38.224m2 (disponibles en venda i en lloguer)

Polígon de Calaf El rentador de 321.334m2 i Sallavinera de 262.924,19m2

Polígon de Castellolí Can Parera de 197.000m2

Polígon de La Pobla de Claramunt Els Plans d’Arau de 234.100m2

Polígon de Santa Margarida de Montbui Plans de la Tossa de 287.600m2

Polígon de Vilanova del Camí Riera de Castellolí de 312.878,56

3. Serveis de suport a l’empresa

L’Anoia ofereix tota mena de facilitats en la tramitació i la gestió de documents perquè la implantació d’una empresa a la comarca sigui fàcil i ràpida a través de l’Oficina d’atenció empresarial (servei prestat des del Departament de Promoció Econòmica de l’Ajuntament d’igualada que dóna servei a les empreses que tenen necessitats d’inversió, dels serveis d’assessorament de Fagepi i Fitex (el Clúster Tèxtil Moda Anoia i les agrupacions empresarials que l’impulsen es posen a disposició de les empreses que vulguin invertir a l’Anoia) i del departament de Promoció Econòmica del Consell Comarcal de l’Anoia, que dóna suport a les empreses i els emprenedors donant-los assessorament i assistència tècnica en la seva implantació i desenvolupament a l’Anoia.

Igualada, el Backstage de la moda

La ciutat d’Igualada reuneix com cap altra tots els ingredients necessaris per al procés de confecció: el know-how acumulat per una tradició industrial que arrenca del segle XIX, mà d’obra qualificada en disseny, patronatge, tissatge i confecció i domini de tots els processos com la logística, la tecnologia i la preparació del producte. I tot això sumat al prestigi internacional i al lideratge indiscutible de les empreses igualadines en el Clúster Tèxtil Moda Catalunya.

Igualada és el Backstage de la Moda, la cuina on es prepara tot, i cada vegada més marques hi confien per a l’elaboració dels seus productes tèxtils. Però també és un potent clúster marquista, amb sòlides empreses fortament implantades arreu del món i amb destacada presència a les passarel·les de moda internacionals.

Igualada moda: Punt+Pell+Comerç

Igualada atreu cada vegada més empreses relacionades amb el tèxtil però també compradors d’arreu del país que es desplacen a la ciutat per la seva gran oferta comercial: botigues de fàbrica, outlets, comerços i grans esdeveniments comercials com Rec Stores, la Botiga al Carrer, l’Urban Running Night Shopping i la Setmana de la Moda Solidària.

Igualada és un gran centre comercial a l’aire lliure, i s’ha convertit en un referent de la Moda gràcies a la industria tèxtil i a la indústria adobera, que també viu un moment d’expansió a causa de la seva aposta per la pell de qualitat.


2 Comentaris

E

Eduard Ruiz

Igualada

6 de maig 2013.10:44h

Respondre

Una molt bona iniciativa, orientada a la recuperació de l’ocupació industrial, en quest cas en un sector de gran tradició local, en el qual, sens dubte, existeix un elevat “know how” a... Llegir més tots els nivells, que cal recuperar, aprofitar i potenciar.

L’indústria, i serveis relacionats, és l’únic àmbit d’activitat empresarial capaç de crear i mantenir llocs de treball en la quantitat i qualitat que necessita la comarca. L’Anoia serà industrial o no serà. Una indústria innovadora, altament productiva, competitiva en els mercats nacional i internacionals.

Tots els esforços que s’orientin en aquest sentit seran ben esmerçats. Aquest primers passos, que em consta estan basats en un estudi rigorós de l’evolució de l’indústria tèxtil en els darrers any, la situació actual i les perspectives de futur, han se estar seguits per un pla en el qual participin totes les institucions i agents implicats de la comarca (Administració, organitzacions empresarials, sindicals i socials, empreses i professionals), remant tots en el mateix sentit.

F

F. Jorba

1 de maig 2013.08:16h

Respondre

Realment una gran feina. Independentment dels resultats ( que els desitjem exitosos) , la tasca feta mereix tot el recolzament. Noticies com aquesta son les que calen avui en dia. Dit aixo sols una... Llegir més cosa: # L’aeroport coorpoatiu , ben pensat, ordenant bé l’espai, amb bon pla de viabilitat, sense estirar + el brac que la manega....,No es pas em que Ciu Odena va recolzar en la darrea campanya electoral: anys el contrari#.
Anim a la regidoria de Dinamitzacio Economica a seguir en la gran tasca posar en Valor Igualada i Comarca, sobretot per crear llocs de treball.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.