//Plugins sense CDN ?>
Una setmana abans que els pressupostos i les ordenances fiscals passin pel ple d'Igualada, Esquerra ha donat a conèixer la seva proposta de comptes. Confien que el govern de CiU, antic aliat dels republicans al consistori, introdueixi algunes de les seves esmenes.
Aquest dimarts, el grup municipal d'ERC trametia al govern de CiU a Igualada un conjunt de canvis a introduir en la proposta de pressupost municipal del 2016 que serà dictaminada en la Comissió Informativa d'aquest dijous, per després ser aprovada en el ple de dimarts 20 d'octubre. Les línies mestres de la proposta republicana són "reduir 724.182,90 euros en endeutament que el que planteja CiU", reservar 500.000 euros per a inversió als barris que decidirien els veïns i reduir la recaptació de l'IBI. El portaveu municipal, Josep Maria Palau, ha posat sobre la taula uns comptes globals de 48,537 milions d'euros, que serien inferiors als 49,82 que proposarà el govern al ple. Palau ressalta pel que fa al capítol d'ingressos rebaixar les entrades per IBI, la recaptació més important que fa una corporació municipal. Esquerra demana que el govern Castells canviï el coeficient per compensar l'ascens que fa la gerència del cadastre. Això suposaria "reduir 485.000 euros la recaptació en favor del contribuent igualadí".
En la presentació de la seva proposta de comptes, els republicans feien especial èmfasi en el volum de la recaptació de l'IBI a Igualada. Palau exposa que "estem molt disparats, l'igualadí paga 475,17 euros per habitant, mentre que altres ciutats de població similar com Vilafranca, Vic o Figueres són 289, 319 ó 302, respectivament". Enric Conill, per la seva part, afegeix que "els efectes són sobre les famílies i tots els col·lectius, perquè a Igualada el 72% de la gent té les cases en propietat". Esquerra proposa canvis perquè en un termini d'una dècada, la recaptació anual d'IBI estigui sobre els 17,6 milions d'euros. Segons la proposta de pressupostos de CiU, la recaptació total d'aquest 2016 seran 19.145.000 euros; la petició dels republicans és que amb la rebaixa del tipus, el volum baixi de 18,7 milions.
Palau, Conill i Carolina Telechea, els tres regidors, parlen d'imprimir un "gir social" en la seva proposta. La que va ser número dos de la candidatura el passat maig planteja "redistribuir i transferir recursos cap a les persones i famílies igualadines, com a forma d'evitar el creixement de les desigualtats i la falta d'igualtat d'oportunitats, com a forma de reactivar l'economia local". Sobre la taula aposten també per destinar 350.000 euros en beques per als estudiants que realitzen estudis fora de la comarca de l'Anoia; una línia municipal d'ajuts al lloguer d'habitatges per a les persones i famílies amb determinats nivells de renda -100.000 euros-; o la reducció d'un 25% de la taxa de recollida de deixalles per a tots els autònoms, petits comerciants i petits empresaris i "l'augment d'aquesta taxa d'un 10% a les grans superfícies comercials, fet que significaria que el conjunt d'aquests emprenedors disposarien de 185.000 euros més per al seu desenvolupament".
Enric Conill resumeix que "és gestionar millor un conjunt de partides d'ingressos i de despeses de les diferents regidories que detallem en la proposta (www.ercigualada2015.cat), i aplicant les mesures que proposem, s'injectarien més d'1 milió d'euros a la microeconomia local, a les famílies igualadines, que a la seva vegada tindria l'efecte beneficiós de reactivar el consum local, el comerç i les empreses de serveis locals".
Eduard
Igualada
14 d'octubre 2015.09:33h
Em complau que un partit polític baixi per una estona de les grans formulacions polítiques i es preocupi, en el dia a dia, en plantejar un tema molt important, crec, en un situació de... Llegir més profunda crisi econòmica que ens afecta a la majoria de les economies familiars, quan sembla que només uns quants neden en l’abundància.
Fa 2 anys, per aquestes dates, que es parlava dels pressupostos del 2014, vaig dirigir un mail al llavors regidor de finances del govern municipal en aquest termes:
”He llegit unes declaracions teves en ANOIA DIARI en els quals manifestes que :El tipus impositiu de l’Impost de Béns Immobles (IBI) caurà de l’1 al 0,96 per al proper exercici.
En octubre de 2009 vaig rebre notificació de la nova valoració del cadastre aplicable al meu pis, resultant un increment del 84,165 % aplicable progressivament en 10 anys.
Això suposa un increment anual aplicable del 6,2660 %, acumulable (és a dir 6,2660 % el 2010, 12,9246 % el 2011, 20,00 % el 2012, 27,52 % el 2013, i així successivament fins a completar el 84,165 % el 2019).
Davant la magnitud dels increments en un període que es preveia d’alentiment i fins i tot recessió de l’economia vaig sol·licitar a l’interventor de l’Ajuntament si els meus càlculs eren correctes; en resposta del Sr. Tormo del dia 2 de desembre de 2009 :
“Referent al seu escrit en el que demanava informació respecte la revisió cadastral, l’hem de dir que els seus càlculs en principi són correctes.
No obstant això, com que per l’exercici de 2010 l’ajuntament ha baixat el tipus impositiu, la quota de l’IBI la veurà incrementada en un 5’4579 per 100. La resta d’exercicis dependrà del tipus que aprovi l’ajuntament per a cadascun dels exercicis”.
El valor cadastral es la base imposable per importants impostos directes (IBI, IRPF, etc.) que afecten a les famílies. La revisió del valor cadastral es va pensar en plena ”bombolla immobiliària” i financera, i en canvi s’ han de aplicar en plena crisis generalitzada, persistent i en recessió, amb variacions del IPC fins i tot negatius, contenció o retallades de salaris (s’estima una correcció a la de l ordre del 20 % en alguns sectors i/o supressió de pagaments extres) i una desocupació en la comarca de l’ordre del 20 %, i molts casos havent perdut fins i tot la prestació per desocupació.
PREGUNTA, prenen con índex 100 el valor en 2009, any anterior a la darrera revisió del cadastre, quin ha sigut els valors de l’índex de l’import (que depèn dels 2 factors: base x tipus) en els anys següents: 2010 (entén 105, 4579, segons els Sr. Tormo), 2011, 2012, 3013, i el previst per 2014 ?”
Encara espero la resposta. Si algú, del govern o de l’oposició, amb més informació sobre el tema, ens la pot donar l’hi agrairia la resposta, i ja posats també el que ha suposat el 2014 i el 2015 i el que suposarà el previst del 2016, amb la qual cosa els ciutadans tindrem més elements de judici, mesurats amb números i no basats en especulacions, sobre la sensibilitat de la classe política a les necessitats socials del dia a dia, aquí i ara.
Josep Maria Palau
Igualada
14 d'octubre 2015.13:36h
Hola Eduard,
L’equip de govern de CiU proposa passar de 18.660.000 euros de recaptació el 2015 a 19.145.000 el 2016, és a dir un 2,60 % d’augment de la recaptació per aquest... Llegir més impost. L’increment que s’ha produït en els anys anteriors el podem buscar i te’l podem fer arribar, però l’important es comparar-nos amb les ciutats que tenen uns volums de població, d’immobles i de prestació de serveis molts semblants a Igualada, i comprovar que tots estan recaptant força menys per aquest concepte. Des d’ERC proposem equiparar-ho gradualment al llarg dels propers 12 anys.
Podeu consultar aquí les dades de les ciutats semblants a Igualada:
http://ercigualada2015.cat/wp-content/uploads/2015/10/Recaptaci%C3%B3-per-IBI-en-ciutats-semblants-a-Igualada.pdf