TORNAR

El Fòrum de la UEA fixa l'objectiu "del tren gran" per rellançar l'economia anoienca

economia
Dijous, 29 octubre 2020. 10:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Més de 200 persones van participar, a través d'una plataforma digital, al quart Fòrum Empresarial de la UEA. Una trobada que va servir per presentar Llibre Blanc d'Infraestructures i Mobilitat de l'Anoia, un document impulsat per l'entitat empresarial a través de la CUMA (Comissió d'Urbanisme i Mobilitat de la comarca de l'Anoia) per donar a conèixer, de primera mà, les necessitats de la comarca en aquests aspectes: infraestructures, carreteres, accessos, transport públic, sòl industrial, entre altres. 

En un acte conduït pel periodista igualadí Joan Maria Morros, amb la presència de diversos ponents i les intervencions del president de la Unió Empresarial -Joan Domènech- i el batlle d'Igualada Marc Castells, els membres de la patronal de la comarca van urgir a les administracions a executar millores en les infraestructures del territori. Entre els participants, hi havia també alcaldes i alcaldesses dels municipis anoiencs, regidors i regidores, representants de la Generalitat de Catalunya; agents socioeconòmics, sindicats, empreses i ciutadania en general. La idea força va ser la necessitat "del tren gran", que Castells va proposar que sigui a partir dels fons europeus 

En la seva primera intervenció, el president Joan Domènech expressava que "la COVID-19 ens ha portat a una situació delicada que hem de revertir i la necessària reactivació econòmica passa per agafar aquest camí. Tenim una elevada taxa d'atur. Veiem minvada l'activitat de moltes empreses industrials per la recessió econòmica, i els nostres joves no tenen perspectives laborals a casa nostra. Per això, necessitem atraure inversió. Atraure a la gran empresa, a l'empresa puntera que ens porti, no només nous llocs de treball, sinó feina i negoci el teixit empresarial existent." Castells reblava les declaracions de Domènech i reclamava una "aposta territorial més ambiciosa i apostar per la gran mobilitat: que els Fons Europeus també s'adrecin en la construcció del tren gran."

L'opinió dels experts

Després, van intervenir tres experts en infraestructures, mobilitat i sòl industrial. El primer va ser Pere Macias, coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya i president del Cercle d'Infraestructures, que va afirmar "la importància del consens, l'aposta per la bona comunicació i especialment el tren: l'Anoia ha de ser eix cap a l'àrea metropolitana, però sense que l'absorbeixi."

Seguidament, l'expert en mobilitat, Xavier Sanyer, cap del Servei de Mobilitat de l'ATM, ha destacat la importància de l'accessibilitat en transport públic, al conjunt del territori i les zones d'activitat econòmica. Finalment, l'experta en sòl industrial, Dolors Paniagua, gerent de Projectes d'Inversió a la Unitat d'Inversió a CataloniaTrade&Investment ha exposat com la pandèmia ha posat sobre la taula moltes qüestions a les empreses: el teletreball, l'aposta per les noves tecnologies, la relocalització i noves línies de negoci. Això no obstant, Paniagua afirma que "sí cal més sòl industrial de gran format a la comarca i que l'Anoia ha perdut grans oportunitats, i que cal preparar-se pel futur i no perdre'n més."

Taula rodona

En el marc de la taula rodona 'Visió 360º', van tenir lloc les intervencions i exposicions de les necessitats que es troben en el seu dia a dia pel que fa a carreteres, infraestructures i mobilitat: una estudiant, Marta Lorenzo -que viu a Masquefa i estudia a l'Institut Milà i Fontanals-; una empresària, Míriam Pujol -consellera delegada de Calaf Grup-; i un treballador, Jordi Vidal -clúster manager del LeatherCluster Barcelona que viu a Vic i treballa a la capital de l'Anoia-. Tots tres han exposat primerament la seva visió i posteriorment, han debatut amb els tres experts sobre les deficiències del transport públic, els inconvenients de les comunicacions de la comarca, entre altres aspectes com la fibra òptica o sobretot, com aquest dèficit afecta a la competitivitat de les empreses. Tot i això, també han destacat els valors i actius de la comarca que la fan diferent: una qüestió que també han coincidit els experts i que han destacat que cal treballar-hi per millorar aquesta connexió. 

El IV Fòrum UEA ha estat possible gràcies al suport de la Diputació de Barcelona i l'Ajuntament d'Igualada; i a la col•laboració de Meditempus, Servisimó, Invest in the Center of Catalonia, la Mancomunitat de la Conca d'Òdena, Mútua General de Catalunya, Onilsa, CAATEEB (Col•legi d'Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers d'Edificació de Barcelona, Incasòl, Semat Data, Alcatel, Fortinet i Via Empresa.


1 Comentaris

E

Eduard Ruiz

Igualada

30 d'octubre 2020.09:30h

Respondre

Lo del “tren gran” com titular (tren via ampla CERVERA – IGUALADA – MARTORELL), no està gens malament per cridar l’atenció i també per continuar fent discursos molt macos ... Llegir més durant anys, i poca més . Ja va manifestar el Sr. Per Macíes que simplement era una “dibuix” en un plànol (o així ho vaig entendre) sense cap intenció (pla, pressupost) de materialitzar-lo.

En el xat del acte vaig aportar 2 apunt, que intento ampliar.

De les carreteres, del EIX DIAGONAL, MANRESA (C-37) - IGUALADA – (C15) - VILAFRANCA P. / VILAVONVA G. només es va comentar el desdoblament (AUTOVIA) IGUALADA – CAPELLADES. Aquest sí que seria un objectiu assolible, crec, i del tot necessari, per la seva perillositat actual (escassament protegida per el color vermell de les ratlles continues en algun tram), la lentitud i desesperació d’alguns trams (quan te trobes un vehicle lent en algun dels nombrosos trams de carril únic) i en definitiva un fre a la mobilitat i competitivitat (empresarial, universitària, etc.) (entre la Catalunya interior VIC (RIPOLL, OLOT) - C25 / MANRESA (BERGA) el nus central A2 / IGUALADA, el Penedès - A7 / VILAFRANCA amb la costa i ports del sud de BACELONA VILANOVA G. i TARAGONA.

El EIX DIAGONAL, una previsió del Pla de Carreteres de Catalunya de 1985, curiosament de la època del POUM de Igualada (encara pendent de revisió. 35 anys !!, una mica lents).


Capítol a part mereix el tren, el nostre “Carrilet”, el de via estreta en tots els sentits, IGUALADA – BARCELONA, a 36 Km/h !!! (60 km en 1 h. 45 min). Un primer pas podrien ser trens directes (45 min.) o semi-directes (60 min.), i continuar els pasos per reduir els temps millorant el traçat i la digitalització (intel.ligent) de la planificació i control del tràfic ferroviari.

Entre les intervencions, em va agradar la de la Sra. Dolors Paniagua, apel·lant a tocar de peus a terra per copsar com està evolucionant el mon per atraure inversions, i la del Sr. Jordi Vidal, apel·lant al consens, tant necessari en les actuals circumstàncies i tant escàs fins ara (com s’està posat en evidència en el desenvolupament del POUAECO i en el govern oposició de la majoria de les nostres Administracions, a tots el nivells)

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.