TORNAR

Lo primer és lo primer

Secció: La crisi, una oportunitat (Jubert & Partners)

economia
Dilluns, 3 setembre 2012. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
En aquest període de crisi que ens toca viure, s'estan trencant molts paradigmes, empresarials i personals, però al mateix temps, els gran valors de sempre i els hàbits d'excel·lència sembla que formaran part de les bases sobre les que hem de construir el futur, un futur que tot sigui dit, està ple d'oportunitats si som capaços de mirar el món amb una lent diferent.

Aquest article pretén ser un petit homenatge al Sr. Stephen Covey, filòsof del management, que ens va deixar el passat 16 de juliol, a l’edat de 79 anys; escriptor, conferenciant, pare i avi (tenia nou fills i cinquanta dos nets), Covey serà recordat per sempre per la seva gran obra: 'Els 7 hàbits de la gent altament efectiva', de la qual s’han venut més de 25 milions de còpies arreu del món, i s’ha traduït a 38 idiomes.

Ens diu que el caràcter està composat pels hàbits, i aquests tenen una gran repercussió en les nostres vides i en les nostres empreses. Una persona només pot tenir èxit a la seva vida, personal i professional, quan aprèn i desenvolupa aquests hàbits.

Per això avui volem repassar breument quins són aquests 7 hàbits que han influït, ajudat i facilitat el camí cap a l’èxit a tantes persones arreu del món però que en el nostre entorn més proper hem oblidat o canviat per hàbits menys compromesos o simplement no han format part de la cultura empresarial que ha preferit una visió de curt termini.

Primer hàbit: ser proactiu.

Ens parla de responsabilitat, de la “capacitat per triar la resposta”. Les persones proactives saben reconèixer aquesta responsabilitat: no diuen que la seva conducta és conseqüència de les condicions o de les circumstàncies, sinó producte de la seva pròpia tria conscient.

És a dir: el primer hàbit, molt resumidament, consisteix en decidir conscientment que no li donem als factors externs el poder de controlar-nos. Sigui quin sigui el nostre marc establert, allò que ens envolta, la nostra experiència, els nostres èxits o fracassos... això no ens ha de condicionar.

Segon hàbit: Comenci amb un fi en ment

Similar al primer hàbit, podríem dir que aquest segon concepte es relaciona amb la « llibertat » : cada part de les nostres vides pot examinar-se en el context del tot, d’allò que realment a cadascú de nosaltres ens importa més.

Tenint clarament present la finalitat de les nostres vides/empreses, podem assegurar-nos que allò que fem qualsevol dia no “violarà” els criteris que hem definit com d’importància màxima, i que cada dia contribuirà a la visió que tinguem de la nostra vida com un tot.

Hem d’entendre el nostre destí, i tenir clar cap a on anem (visió i objectius estratègics): així sabrem donar sempre les passes adequades en la direcció correcta.

Tercer hàbit: Primer lo primer

És el que he triat pel títol de l’article… doncs penso que és potser el més important en el món de les persones i de les empreses: cal tenir clars els objectius. També parla de la “voluntat independent”: la capacitat per prendre decisions i triar , i després actuar en conseqüència. Significa “actuar” en comptes de “ser actuat”.

Cal portar a terme de manera proactiva el nostre “programa”. Ho hem dit en d’altres ocasions: sense un full de ruta clar i definit, no arribarem a bon port. I aquest full de ruta passa per assolir l’hàbit de triar, seleccionar, prioritzar (estratègia). De tenir sempre en ment els objectius que volem aconseguir.

Quart hàbit: pensar en 'guanyar/guanyar'

De nou, quelcom bàsic a la vida i als negocis: la nostra ment ha de prendre decisions procurant sempre el benefici de totes les parts implicades. Els acords o solucions han de ser beneficiosos, satisfactoris per tots. En aquest sentit, només té cabuda en el món del management actual el empresari que pensa en les persones, que prioritza a col•laboradors, a proveïdors, i els alinea per portar valor pel senyor client per damunt de tot. Si ells guanyen, el negoci guanya.

Cinquè hàbit: procuri primer comprendre, i després ser comprès

Un tema del que també hem parlat sovint és l’empatia. I per suposat la comunicació: a la vida, als negocis, dediquem la majoria del nostre temps a comunicar-nos. De fet, dediquem anys a aprendre a llegir i a escriure, però: i a escoltar? Algú ens ensenya?

Si no aprenem a comprendre l’altre, la seva pròpia situació, els seus propis sentiments, no sabrem arribar a ell, sinó escoltem i entenem al senyor client no sabrem com donar-li valor, parlarem de coses que res tenen a veure amb el nostre interlocutor. Per tant, si volem saber què necessita, què busca, què vol el nostre client, o el nostre equip, l’hàbit d’escoltar i entendre profundament l’altre es fa del tot indispensable.

Sisè hàbit: la sinergia

Tots hem tingut alguna experiència d’aquest estil a la nostra vida: practicant qualsevol esport en equip, o participant d’una activitat de cooperació on l’orgull propi, individual, queda superat (afortunadament) per la unitat del grup.

Covey planteja que aquest tipus de situacions no han de ser excepcions, sinó quelcom quotidià. Però per això hem de reforçar l’hàbit de perdre l’excessiva necessitat d’una estructura, de la certitud, de la predictibilitat. Cal tenir clar el nostre objectiu, sí, cal tenir sempre en ment el full de ruta, d’acord: però també assumir el risc d’afrontar noves “aventures”. I la millor manera és embarcar-se en equip, comptar amb l’altre per sumar entre tots

Setè hàbit: “afili la serra”.

Treballem molt, pensem poc i repensem menys. Covey ho explica amb un diàleg en el que un home li pregunta a l’altre que què fa. El segon li respon: no ho veu? Talar un arbre. Se li veu cansat, diu el primer. És clar! Diu l’altre: això no és fàcil, porto cinc hores talant. L’altre li replica: perquè no para uns minuts i afila la serra?, segur que tallaria més ràpidament. I el primer, enfadat, li diu: no tinc temps per afilar-la, estic massa ocupant talant l’arbre (el nostre dia a dia).

Cal parar, reflexionar, repensar les coses, i fer-ho de manera equilibrada, parant atenció a tots els aspectes de la nostra vida. Cosa que s’aplica perfectament als negocis: cal repensar el model de negoci des de l’àmbit dels clients objectiu, de la proposta de valor, de les aliances, del desenvolupament del talent, de les relacions humanes i des de la recerca del sentit d’allò que volem aportar al senyor client per superar les seves expectatives per finalment fer sostenible el nostre propi negoci.

Quan no pensem, quan no repensem cadascuna d’aquestes àrees, el tot resulta negativament afectat.

En un segon article parlarem encara una mica més de tot el que ens pot aportar el coneixement de l' Stephen Covey. Avui, però, deixeu-me que acabi revisant uns conceptes que es poden aplicar a qualsevol tipus de negoci, i que encaixen perfectament amb el seu pensament.

En primer lloc, recordem sempre que les persones són el primer factor diferenciador de qualsevol negoci o empresa i sinó ho són, tenim un problema a resoldre i per tant ho hem de veure com una oportunitat. Els consells del Covey es dirigeixen a persones, i som nosaltres mateixos qui marquem la diferència. Per fer-ho, però, cal una profunda reflexió respecte de si el nostre treball està orientat a fer feina o a aconseguir resultats.

També ens parla de canvis, de canvis interns, personals: si l’entorn no es mou, o es mou en una direcció errònia, som nosaltres mateixos qui hem de fer el pas necessari per millorar o per mirar les coses o els fets amb una lent diferent que ens permetrà visualitzar les oportunitats latents del mercat.

Cal recordar el que deia en l’`hàbit 1: decidim conscientment que no li donarem mai més als factors externs (la crisi, l’atur, els polítics i les seves decisions...) el poder de controlar-nos. Actuem per nosaltres mateixos: encara que res canvií, quan jo canvio, tot canvia.

Finalment ens queda l' importància de l’excel•lència: ens ensenya a ser millors persones. I això condueix directament a ser millors professionals, millors gestors, millors líders. Hem de ser “excel•lentment excel•lents” per superar les expectatives dels clients: l'objectiu (recordeu, l’hem de tenir sempre en ment) de qualsevol empresa. Parla, en definitiva, de fer les coses diferent, per obtenir resultats diferents. És la clau del seu pensament, que comparteixo en molts aspectes: parar, pensar, repensar, i adquirir uns hàbits que facin de la nostra vida, personal i professional, quelcom millor. Quelcom sostenible.

Val la pena acabar amb una frase seva, que reforça tots i cadascun dels 7 hàbits, i que ens ajuda a veure encara més clarament com la manera d’enfocar els problemes i les situacions quotidianes canvia amb un simple “gir” de paraules: 'l’Èxit no és la base de la felicitat; la felicitat és la base de l’Èxit'.

Secció elaborada per Jubert&Partners

www.repensarlaempresa.com/

Plaça de l’Ajuntament,7 4t · 08700 Igualada · Tel. 938 067 490


1 Comentaris

A

Albert

Igualada

3 de setembre 2012.09:52h

Respondre

Molt interessant.
Però el títol no hauria de ser ”el primer és el primer”?

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.