//Plugins sense CDN ?>
Participar: Tenir o prendre part en una cosa. Tenir quelcom de comú amb una cosa.
El professor Trilla ens diu que s’acostuma a identificar l’escola com un espai rígid, de transmissió de conceptes, poc vivencial, poc obert a la resta del món, amb metodologia unidireccional, en el qual l’alumnat és simplement un receptor desproveït de la capacitat d’aportar. (Educar en la participació, una assignatura pendent. Pàg, 9. Casals de joves de Catalunya. 2017)
L'escola ha de ser una cosa més que un espai on s'ensenya. Ha de ser un espai on s'afavoreix la reflexió, on s’ofereixen espais que promogui l’aprenentatge vivencial; un espai on els joves aprenguin a participar, on puguin practicar, encertar o equivocar-se en l’art del decidir.
El jove ha de ser agent actiu en el seu procés d'aprenentatge, ha de conèixer què ha d’aprendre, prendre consciència de què se li demana, desenvolupar les habilitats i capacitats que permetin aprendre a autoregular-se, a autocontrolar-se i que en el futur no sigui dependent d’un control extern.
Per què és necessari participar?
En el futur, als joves se’ls demana que siguin actius socialment, que desenvolupin projectes, que liderin el canvi, que siguin innovadors, crítics, i un llarg etcetera. Però com i quan aprendran a fer-ho?
Es pensa que un jove aprendrà de veritat a participar quan el mobilitzi una causa social, quan s’involucri en una associació ciutadana… però, i si els deixem provar-ho abans?
Des de l’escola, tenim la ferma convicció que els joves han d’aprendre a participar als centres educatius. Han de sentir que formen part d’ell i no només que és un lloc on hi venen a aprendre. Han de poder participar de la presa de decisions, com per exemple, el pla de convivència, avaluar les metodologies, com i què comuniquem, què volem celebrar, què volem exposar.
Els joves han de sentir que formen part d’una cosa, que formen part del projecte, que poden opinar i canviar-lo i és que A participar se n’aprèn participant.
Treballem amb i per l’escola
A l’Escola Anoia enguany hem iniciat el projecte comissions per millorar i fomentar la participació.
L’objectiu de les comissions és que l’alumnat i professorat treballi conjuntament, compartint i sumant esforços per aportar idees i proposar activitats que dinamitzin la vida del centre tot realitzant un projecte que ens ajudi a estar-hi millor.
Un hora a la setmana tota l’escola es reparteix en diferents comissions amb l’objectiu de treballar plegats per l’escola.
Les nostres comissions són:
· Comissió alumnat d’escola. Ajudar i potenciar la convivència a l’escola.
· Comissió hort. Es treballa l’aprenentatge bàsic per iniciar l’hort escolar i promocionar i mantenir les zones verdes de l’escola.
· Comissió sostenibilitat. Continuant amb el treball d’Escoles Verdes aquesta comissió té la iniciativa de conscienciació medioambiental i realitzar iniciatives per fomentar el respecte pel nostre entorn més proper.
· Comissió de dinamització d’escola. Donar vida a l’escola a partir del treball d’efemèrides, festes senyalades, dinamització del pati...
· Comissió disseny i construcció de mobiliari. Analitzar les necessitats dels espais i mobiliari d’escola. Planificar-los i construir-los per un ús comú.
· Comissió ambientació d’escola. Fer de l’escola un espai agradable ambientant i decorant l’escola a partir de creacions i treballs realitzats per l’alumnat.
· Comissió audiovisual. Encarregada de realitzar l’enregistrament (vídeos, fotografies…) de les activitats i notícies diverses d’escola. Ajudar a la comissió de comunicació.
· Comissió de comunicació. Encarregada de redactar textos i notícies sobre les activitats de l’escola i gestionar les xarxes, newsletter...
· Comissió de creació de material didàctic. Creació de jocs i materials per encàrrec del professorat per tal de poder ser utilitzats en les activitats de classe. Poden ser creats digitalment, manualment o amb la impressora 3D.
· Comissió literària. Ajudar a promoure la lectura a l’escola, recomanacions literàries i millora de l’espai i el funcionament de la biblioteca.
· Comissió comunitat. Potenciar accions de caràcter solidari i comunitari realitzables a la nostra ciutat o a l’escola.