//Plugins sense CDN ?>
L’equip de mestres d’Infantil de l’Escola de l'Ateneu van iniciar el curs passat una nova organització i concepció dels espais educatius. Després d’un temps de recerca i reflexió, van optar per distribuir l’espai d’educació infantil en quatre propostes de joc i aprenentatge: La Caseta, l'Atelier, el Jardí i l'Entarimat. En aquests espais, cada tarda, els alumnes comparteixen interessos i processos amb els seus companys i mestres.També van creure oportú crear una proposta setmanal d’aprenentatge al pati, així com dedicar un espai per fomentar el llenguatge musical dins l’Entarimat, on l’especialista de música ofereix un ventall de propostes per treballar els diferents aspectes d’aquesta àrea.
Cada espai, organitzat en diferents microespais, ofereix un ampli ventall de propostes i acull un grup reduït de nens i nenes d'edats barrejades entre els 3 i els 6 anys.
Els mestres entenen aquests canvis com un procés viu on cal avaluar, modificar i madurar la seva tasca diària, per tal de treure’n el màxim profit, una feina que, alhora, ha estat molt enriquidora per tot l’equip docent.
Balanç
Valorant aquestes innovacions, a nivell pedagògic, organitzatiu i metodològic, es considera que els alumnes de l’Escola de l’Ateneu Igualadí gaudeixen del seu procés d’aprenentatge.
La relació i la interacció entre els companys de cicle és molt gratificant i es viuen situacions on el companyerisme, el respecte i l’empatia hi són presents.
La lliure circulació afavoreix la capacitat de decisió dels alumnes, que segons el seu interès decideixen a on anar i què fer, potenciant la seva autonomia i fomentant la creativitat, donant llibertat a les seves idees i projectes, mitjançant propostes no dirigides.
La durada mensual de les propostes en cada microespais propicia un ambient tranquil i relaxat ja que l’infant té assegurat que en podrà gaudir, fins i tot, tornar a realitzar aquestes propostes.
Aquesta nova organització dels espais ens permet potenciar tot un seguit d’hàbits personals i socials, com esperar el torn, fer un ús correcte dels espais i del material, així com col·laborar en la seva endreça, acceptació de les propostes dels companys, treball en equip, adaptar-se als canvis…
Tots aquests aspectes ajuden a cada infant a «ocupar-se» d'allò que en aquell moment li proporciona un aprenentatge més significatiu i gratificant.
El paper d’observadors dels mestres, amb una mirada i un acompanyament conscient, juntament amb aquesta nova dinàmica d’espais, afavoreix que els infants se sentin segurs i puguin avançar i créixer feliços.