TORNAR

Llegir en parella a l'Escola de l'Ateneu

Un programa de tutoria entre iguals per la millora de la competència lectora

ensenyament
Dimarts, 8 març 2016. 08:04. Redacció AnoiaDiari.

Les Àguiles i les Aranyes de Cicle Inicial hem començat l'activitat Llegim en parella. Després de la bona experiència del curs passat continuem amb aquesta activitat on els més grans, que el curs passat eren tutorats , enguany fan de tutors dels seus companys més petits.

Aquest programa descansa sobre tres elements centrals: la tutoria entre iguals, la implicació familiar, i la competència lectora.

La tutoria entre iguals és un mètode d'aprenentatge cooperatiu basat en la creació de parelles d'alumnes i amb un objectiu comú, en el nostre cas, la millora de la competència lectora. Així doncs, durant aquest segon trimestre, els alumnes de 2n han estat els tutors de lectura dels alumnes de 1r.

El segon component del programa és el suport familiar a la lectura, que es duu a terme des de casa. Tots sabem que  quan les famílies i l’escola s’uneixen i col·laboren per un objectiu comú millora l’èxit escolar i la qualitat educativa. Per aquest motiu, les famílies són un dels elements clau de l’èxit  del programa.

El tercer component és la competència lectora, és a dir la capacitat per comprendre i utilitzar textos escrits i de reflexionar i implicar-s'hi personalment. Com bé sabem, el treball d'aquesta competència s'ha de perllongar durant tota l'escolaritat i és molt important aconseguir despertar el plaer per la lectura. En aquest sentit, el programa Llegim en parella intenta crear situacions de comprensió lectora autèntiques, presentant textos reals, com els que els alumnes poden trobar a la seva vida quotidiana. Els textos que es presenten són textos curts que tenen sentit per ells mateixos i que estan seleccionats a partir de tres criteris: a) la varietat de formats (narracions, exposicions, anuncis, descripcions, poemes,... ), b) l’adequació dels textos a l'edat del nens i nenes, i c) i la motivació ja que es pretén que els continguts puguin despertar l'interès de l'alumnat.

Com ja hem dit, hem posat en pràctica aquest mètode de tutoria entre iguals durant el segon semestre i  a continuació, volem destacar algunes de les impressions dels nostres alumnes:

Els tutorats comenten:

«A mi m'ha agradat molt perquè no llegíem llibres, llegíem altres coses divertides (endevinalles, poemes,...) .»

«El meu tutor s'ho ha preparat molt bé.»

«El meu tutor s'ho sabia molt bé i llegia molt bé.»

«Cada dia que ens trobàvem era una cosa diferent.»

«A mi el meu tutor m'ha felicitat.»

«Quan llegim amb els pares anem més a poc a poc, quan llegim amb els tutors com que primer ho llegeixen ells, després quan ho llegim nosaltres anem més ràpid.»

 

Els tutors diuen:

«Em va fer sentir orgullós que aprenguessin de nosaltres. M'agrada veure com aprenen.»

«M'ha agradat molt que aprenguessin de nosaltres.»

«Pensava que m'equivocaria llegint i em preocupava no fer-ho bé.»

«M'he esforçat per ser un bon tutor i m'he preparat les lectures a casa.»

«Els petits col·laboren i es fixen en el que els diem.»

 

Estem satisfets de com ha anat i valorem la possibilitat d'ampliar el programa a altres cicles de l'Escola.

 

Escola Ateneu Igualadí


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.