TORNAR

Compartint cultura i natura a Rubió

Divendres, 23 abril 2010. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Rubió ofereix innombrables camins i trams uns planers i d’altres no tant, que permeten gaudir del paisatge i patrimoni. Nosaltres us en proposem un en cotxe que us perpetra conèixer una mica la nostra arquitectura, però sense deixar de banda la zona als marges de la riera de Rubió i la zona de Maçana.

Església de Sant Martí de Maçana

Església de Santa Maria de Rubió

Ermita de Sant Macari

Començarem la ruta per la zona del Pla de Rubió, on es troba la major part de població, disseminada en petits masos. Agafarem el carrer que surt des del parc infantil Josep Julian, passant per davant del Local Social que ens porta fins l’església de Sant Macari, patró del Pla de Rubió, petita capella del segle XI, conserva part de les estructures originàries romàniques, tot i que ha sofert intenses reformes.

Terra de pas

Històricament era un lloc de pas, hi passava el camí Ral, i era per això que tenia molta confluència de gent. Si seguim pel camí que hi ha a continuació del carrer a 1 km aproximadament arribarem a un dels dipòsits d’aigua dels que disposa el municipi, al costat trobarem un cartell panoràmic del municipi, que ens ajudarà a situant-se una mica. Tornem a agafar el camí i retrocedint pel mateix agafant direcció a la Capella de Sant Macari arribem altre cop a la carretera BV-1037, continuem cap a l’esquerra fins que arribarem al Castell de Rubió.

Aquí trobarem l’església de Santa Maria de Rubió, la primera església fou alçada a inicis del segle del s.XI, però la construcció del temple actual va ser a finals del s. XIII o començaments del XIV, es tracta d’un excepcional temple gòtic fortificat, el temple s’adaptà a les necessitats defensives del nucli, la teulada, envoltada per un muret ple d’espitlleres i amb avançades sobre els contraforts constituïa un punt idoni per la defensa. Per la façana nord, podrem entrar a l’interior a través d’una magnífica portalada decorada amb arquivoltes i capitells esculpits, de tradició romànica de decoració pròpia de l’escola de Lleida. Presidint el presbiteri, s’hi conserva un magnífic retaule del s. XIV dedicat als 7 goigs de la Mare de Déu i a la Passió de Jesús, envoltant tot el retaule un guardapols amb roses daurades, emblema heràldic dels Boixadors, senyors de Rubió durant aquest segle. A poca distància del temple es poden veure, cap al nord a un nivell més alt les restes de l’antic castell, i cap al sud es domina tota la plana.

La força del vent

Si continuem pujant per la carretera a l’esquerra ens trobarem amb una creu de pedró o de terme, si seguim arribarem fins al parc eòlic de la Serra de Rubió, un projecte amb el qual el municipi vol contribuir a la sostenibilitat del planeta produint una energia neta i renovable per a tots. El parc disposa d’un programa d’educació ambiental que inclou cursos de formació en Energia, sostenibilitat i educació. Si seguim el recorregut tot passant pel costat dels molins de vent arribarem a la carretera de les Maioles BV-1031, si girem a l’esquerra en direcció a Prats de Rei, a pocs metres, hi ha un camí que ens queda a mà dreta que va cap a Maçana, seguint aquest camí i seguint els rètols, veurem que agafant el primer trencall a mà esquerra ens indica la direcció per anar a l’ermita de Sant Martí de Maçana, passant pel peu de diferents masies de la zona fins a la de Ca l’escolà, on s’inicia una forta pujada que arriba fins a l’ermita, edificació que inicialment era temple romànic totalment reformat en el segle XVIII, però actualment no consta de gaires vestigis de la construcció romànica, a la banda est es conserva una petita finestra romànica amb arc de mig punt. Actualment amb la planta de creu llatina, volta apuntada i campanar quadrat.

Construccions funeràries

Després de gaudir de les vistes des d’aquest punt tornarem pel mateix camí fins a trobar altre cop la carretera de les Maioles i girant cap a la dreta direcció Prats de Rei, ens trobarem a mà dreta en un cim molt prominent el Dolmen dels Tres Reis dins la Serra de Rubió, es tracte d’un megàlit pertanyent al grup de les 'cistes', d’estructura senzilla formada per una cambra rectangular tancada formada per grans blocs de pedra, construcció pròpia entre els s. V i III a.C., època en què la població practicava la inhumació col.lectiva. Si continuem per la carretera a poca distància del dolmen i damunt la mateixa carena trobem el sepulcre megalític de les Maioles pertanyent al tipus de sepulcre de corredor ample, situat en una posició estratègica al costat de la carretera utilitzada antigament com a ruta de transhumància per traslladar els ramats de les pastures d’hivern del litoral cap a les pastures estivals dels Pirineus. Fou construït i utilitzat durant els primers segles del segon mil·leni a.C., conserva tota l’estructura, excepte la llosa de coberta.

I aquí acabaríem la ruta d’avui tornant per la carretera de les Maioles cap a Igualada o tornant cap als molins fins a Rubió.

La realització d’aquesta ruta és amb cotxe.

Serveis

· Llocs d’interès turístics

Sepulcre megalític dels Tres Reis (Cap al 1200 aC)

Sepulcre megalític de les Malloles

Casa Berenguer (1908)

Castell de Rubió

Mas de Pedrafita (s. XVI-XVII)

Església-fortalesa gòtica de Santa Maria (XIII) amb testimonis romànics

08719 - Rubió

Telf. 93.804.70.71

Ruta al Oeste

Bar – Restaurant (Ambient motorista i western)

Masia Cal Marquès, s/n

· Allotjament Rural

Cal Pau Jordana

Cal Pau Jordana s/n

08719 – Torredenussa (Rubió)

Telf. 699.150.274

E-mail: info@calpaujordana.net

Web: www.calpaujordana.net

Casa Tomàs

La Mallola, 24

Telf. 93.804.61.59 -636.27.64.42

E-mail: enrichmensa@avired.com

Web: www.casatomasrubio.com

Mas de Pedrafita (Propera obertura)

Crta. BV-1031, Km. 6.5

· Activitats

Equinatura el pla (espai eqüestre)

Cal Martí – El pla de Rubió

Telf. 628.324.261 / 620.12.10.87

E-mail: equinaturaelpla@hotmail.es

Web: www.equinaturaelpla.es

El Talleret de la llana i el cànem

Masia 'Cal Mateu' – Rubió

Telf. 93.744.61.43

E-mail: filallana@gmail.com

Pàgines relacionades

- http://www.altaanoiaenruta.com/ (per a descarregar aquesta ruta al teu GPS o PDA)

- http://www.altaanoia.info/

Respondre

RUTA PER RUBIO

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.