TORNAR

Motxilla a punt: comença l'escola!

18.700 alumnes de la comarca enceten avui el curs escolar

Dimarts, 7 setembre 2010. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Més d’un milió d’alumnes catalans, des de parvulari a batxillerat o a cicles formatius, comencen aquest dimarts un nou curs. Tornen les classes, les motxilles de llibres, els deures, els mestres, les escoles, les hores de pati, els exàmens... arriba el curs 2010-2011, que enguany es presenta carregat de novetats. Sobretot pel que fa al calendari escolar: s’ha començat més d’hora que mai, i hi haurà l’anomenada ‘setmana blanca’ al febrer... Però també hi ha alumnes que estrenen escola, o d’altres que participaran dins del projecte 1x1 —diran ‘adéu’ als llibres de text per donar la benvinguda als llibres digitals. Podeu veure més imatges de la tornada a l'escola a la fotogaleria d'anoiadiari.

Mostra de continguts digitals, de Digital-Text

Alumnes de parvulari, entrant al CEIP Ramon Castelltort

Les escoles Garcia Fossas i Dolors Martí, que comparteixen edifici

A l’Anoia són 18.735 els infants i joves que comencen avui les classes d’aquest nou curs, repartits en els més de 60 centres de la comarca. Dins d’aquest llistat, a Igualada n’hi ha un que, a més de començar curs, comença aquest setembre la seva història: l’escola Dolors Martí, que compartirà edifici durant el primer trimestre amb el Garcia Fossas. N’hi ha d’altres que han vist remodelat el seu edifici, com l’escola Torrescasana de la Pobla, o el Milà i Fontanals, que conviurà encara un temps més amb les obres.

Pel que fa a les classes, també hi ha novetats. Cinc centres anoiencs figuren dins del projecte 1x1, que pretén substituir els llibres convencionals per ordinadors portàtils, i les seves pàgines per continguts multimèdia. De totes maneres, no tots els centres que entren aquest setembre en el programa encetaran el curs amb aquesta nova metodologia. És el cas de l’institut Pere Vives d’Igualada: el seu director, Carlos Montes, explica que aquest primer trimestre els alumnes continuaran amb els llibres de paper, ja que el centre ha entrat dins de la ‘quarta onada’ de l’1x1 i no hi ha hagut el temps ni els recursos suficients per digitalitzar les aules. Ara es treballa per posar-ho tot a punt, i poder començar amb els llibres digitals de cara al segon trimestre. En la mateixa situació es troba el SES de Vallbona, on la coordinadora pedagògica Raquel Domínguez afirma que ‘aquest serà un any de transició’.

Als Maristes d’Igualada també se’ls va comunicar a finals de juliol que entraven dins del projecte, de manera que tampoc començaran el setembre amb els llibres digitals. Sí que hi ha la intenció, però, de començar a combinar continguts, i per aquets motiu el professorat ja fa temps que es forma. Recorden, però, que la inversió en instal·lacions que es requereix és difícil d’assumir pels centres concertats, i que cal anar fent aquestes tasques a mesura que es pot.

De 1r a 4t: tots amb llibre digital

A l’IES Molí de la Vila de Capellades tota la secundària, excepte el Batxillerat, funcionarà a partir d’avui amb ordinadors portàtils. El centre forma part de la segona onada del projecte, de manera que aquest setembre només han de fer el ‘canvi’ els alumnes que comencen 1r d’ESO. La directora, Anna Font, explica que de moment l’experiència és molt positiva, i valora l’ampli ventall de materials de què es disposa amb els continguts digitals.

‘Han de ser pràctics’

L'editorial Digital-Text, creada fa uns tres anys, va ser la pionera en la producció de continguts multimèdia per a les escoles. L'igualadí Oriol Solé n'és el coordinador de traduccions a l'anglès, i ens explica que fins ara bàsicament s'han dedicat a la primària, tot i que aquest any començaran a centrar-se en continguts, sobretot de l'àrea de ciències, per a la secundària. Digital-Text va néixer per a elaborar continguts digitals, de manera que els 'llibres' són creats i dissenyats expressament per a aquest mitjà: 'Has de pensar-los de manera diferent, pots caure en la temptació de posar-hi molta més informació perquè ho permet, però sobretot han de ser pràctics per als alumnes i el mestre, no saturar-los', explica l'Oriol. Els continguts de l'editorial s'elaboren en català i en castellà, però també es tradueixen a l'anglès, pensant en el mercat estranger i també en algunes escoles que fan immersió lingüística.

Els materials digitals tenen diversos avantatges: per exemple, la possibilitat d'incorporar-hi animacions didàctiques, que ajudin els alumnes a deduir certs continguts —i que, a la vegada, els fan més atractius. D'altra banda, també fa possible que els 'deures' es puguin enviar des de casa directament al mestre, i aquest corregir-los, comentar-los... D'altra banda, com passa amb tot suport nou, els docents han de fer un esforç per aprendre a treure partit d'aquests nous 'llibres'; de moment, la combinació entre els materials digitals i els 'clàssics' de paper s'apunta com una bona fórmula per encarar, amb prudència, tots aquests canvis.

Calendari escolar curs 2010-2011


1 Comentaris

N

Neus Camps Pereta

IGUALADA

7 de setembre 2010.11:33h

Respondre

Si pogues ser voldria un calendari escolar . Gracies NEUS

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.