//Plugins sense CDN ?>
Els PQPI són programes per als joves que finalitzen l'etapa de l'educació secundària obligatòria (ESO) sense haver obtingut el títol de graduat. Aquests joves poden matricular-se en un programa de qualificació professional inicial si tenen més de 16 anys o si els compleixen abans del 31 de desembre de l'any d'inici del programa i, preferentment, si són menors de 21 anys.
L’objectiu és afavorir la inserció educativa i laboral dels alumnes que els cursen, proporcionar-los les competències pròpies dels perfils professionals corresponents al nivell 1 de qualificació professional i, complementàriament, donar-los opcions de continuar la formació acadèmica per mitjà de l’obtenció del títol de graduat o graduada en educació secundària obligatòria.
La portaveu d’ICV-EUiA a l’Ajuntament d’Igualada, Montserrat Mateu, valora que “han estat programes amb elevats índex d’inserció i de reincorporació al Sistema Educatiu”. El grup ecosocialista s’oposa a la seva supressió així com rebutja la nova Formació Professional Bàsica perquè segrega l’alumnat de l’ESO i pot fer-ho a partir dels 14 anys, edat no laboral, fet que fa perdre l’incentiu central de l’aprenentatge mitjançant l’alternança amb el treball; es programa amb ràtios de 30 alumnes per grup, mentre que fins ara era de 15 alumnes, i no té com a objectiu l’adquisició, per part dels alumnes, de les competències del Graduat en Ensenyament Secundari Obligatori.
Mateu insisteix que “la possibilitat d’iniciar la FPB als 14 anys és inacceptable perquè és prematura i elimina la possibilitat de relació amb l’empresa mitjançant un contracte de formació en alternança amb els estudis”. Així mateix denuncia que tampoc “no s’ha realitzat una previsió de finançament, fet que la fa inviable per a un jovent que necessita millorar la seva qualificació de forma urgent”.
La regidora d’Iniciativa valora que “el tractament de la diversitat és positiu si mitjançant diferents mètodes o programes s’obtenen titulacions amb el mateix valor i la LOMCE fa tot el contrari”. En aquest sentit explica que “la LOMCE es fonamenta en la segregació de l’alumnat en l’ESO perquè atorga titulacions de diferent valor, i promou la separació en base a rendiments i revàlides”. Per aquest motiu, assegura que la FPB del PP “esdevé un contenidor dels problemes d’abandonament i baixa qualificació produint una devaluació d’aquests estudis”.