TORNAR

Òdena planteja un traçat alternatiu per l'EFT (Eix Ferroviari Transversal )

S'aproven al Ple la pràctica totalitat d'al·legacions de l'equip de govern

politica
Dilluns, 1 juny 2009. 10:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
L'equip de govern a l'ajuntament d'Òdena presentava aquest darrer ple un seguit d'al·legacions sobre el projecte del futur Eix Transversal Ferroviari que van ser majoritàriament acceptades per tots els grups municipals, La discrepància està en el pas de l'ETF per la zona logística que preveu el mateix projecte, però tots els regidors van coincidir que el traçat actual perjudica els nuclis de població del municipi; es proposa un traçat alternatiu que faria, a l'arribada a l'alçada de l'A2, travessar la riera d'Òdena per evitar el nucli de Sant Pere. Les al·legacions també proposen travessar la zona de l'aeròdrom per sota, soterrat o redefinir el traçat per l'afectació que tindria, en la idea actual, sobre moltes masies i la mateixa Ermita de Sant Sebastià.

Afectació sobre el barri de Sant Pere i el pla de la Masa

Afectació sobre el polígon

En vermell el traçat alternatiu proposat per l'ajuntament odenenc

A banda de la primera de les al·legacions, que va ser votada en contra o amb abstenció pels grups de l'oposició, la resta d'al·legacions presentades per l'equip de govern dibuixen un traçat alternatiu del pas de l'Eix Ferroviari Transversal al seu pas pel municipi.

Afectacions del traçat en el nucli de Sant Pere

Una de les principals preocupacions de l'ajuntament és que a l’alçada de l’Espelt es produeix el desviament d’un traçat exclusiu per a trens de passatgers, que entra al municipi d’Igualada, travessa el nucli urbà del barri de Sant Pere d’Òdena, discorre entre l’aeròdrom i el polígon industrial Les Gavarreres i retorna cap al ramal principal. A través dels nuclis urbans el traçat discorre en túnel, a una fondària inferior als 30 metres. La sortida del terme municipal d’Igualada i l’entrada en el d’Òdena pel barri de Sant Pere es produeix travessant la riera d’Òdena.

Aquest traçat provoca diverses afectacions, entre elles el pas per sota d'habitatges que podria portar problemes als fonaments, en el pas per sota la llar d'infants del barri de Sant Pere la fondària és inferior als 30 m i afectaria les instal·lacions subterrànies de climatització geotèrmica, el pas per àmbits no urbanitzats encara que quedarien reservats n'impedeix el futur desenvolupament i entre altres, al seu pas pel que ara és l'Avinguda Barcelona d'Òdena afecta les edificacions a banda i banda del carrer. Així mateix el pla director de l'EFT considera el Polígon de Les Gavarreres com a sòl urbà no consolidat quan està plenament consolidat i ja hi ha edificació industrial.

Traçat alternatiu

Per tot això l'ajuntament proposa un traçat alternatiu per evitar aquestes afectacions, que implicaria que al final del seu pas per l’antiga carretera N-II en el terme municipal d’Igualada, el traçat ferroviari es desviés travessant la riera d’Òdena al nord de l’emplaçament per a evitar el nucli urbà de Sant Pere. Es proposa el pas del traçat pel nord d’aquest nucli, travessant el sector de sòl urbanitzable “PP Sant Pere 2”, per a la qual cosa es podria aprofitar la traça de la vialitat transversal prevista en aquest sector. Es creuaria la carretera BV-1106 sense afectar al sector “PP Sant Pere 2”, i travessaria l’àrea de l’aeròdrom d’Igualada-Òdena, tot plegat mitjançant traçat subterrani a profunditat suficient per a evitar el màxim d’afectacions.

La reserva de sòl pel traçat, afecta també directament el dipòsit controlat de residus industrials de “Can Palà”, habitatges i explotacions agropecuàries en sòl no urbanitzable i fins i tot resulta afectada l’ermita de Sant Sebastià, un element arquitectònic d’interès cultural del qual s’estan cercant els mecanismes per a la seva adequada protecció

Propostes a incloure en el pla

Tant el pla especial com l’aeroport corporatiu, si s’implanta, comportaran des del punt de vista de l'ajuntament una important dinamització econòmica del territori i el creixement industrial d’aquella part del municipi. La presència el més a prop possible d’una estació de mercaderies i/o de passatgers, que es podria emplaçar a la sortida del tram soterrat de l’aeròdrom, constituiria un important complement d’aquesta activitat.

Horitzó temporal excessiu

En vistes al calendari, l’afectació dels terrenys té un horitzó temporal mínim de 20 o 25 anys, d’acord amb les previsions d’execució de l’eix ferroviari, la qual cosa converteix en especialment greu aquesta afectació pel que té d’indefinició i pervivència. En aquest sentit des de l'ajuntament, i ja ho han manifestat diversos col·lectius com Unió de Pagesos, es considera necessari l’establiment d’un termini concret de vigència, el que proposa l'ajuntament és que no superi els 10 anys. Des del consistori reiteren que altrament, per la seva pròpia indefinició, els efectes sobre el patrimoni podrien esdevenir especialment perjudicials, per al cas que la construcció d’aquesta infraestructura sofrís retards importants.


10 Comentaris

P

Pagès

Òdena

5 de juny 2009.16:09h

Respondre

Veí de Castellolí, qui demana que tots els Km de traçat passin per un municipi veí?
No veig que cap del comentaris plantegi això, encara que personalment a mi ja m’agradaria.
Em podries dir... Llegir més quin ajuntament demana que li treguin tots els Km de traçat i els posin al municipi veí? Més que res que no crear confusió i que quedin les coses clares de qui diu què.
Potser no has llegit bé la noticia. Òdena demana canvis de traçat com també tu confirmes que ho fa Castellolí. Òdena es el municipi més perjudicat per les barreres que crearia. En cap cas treu res d’Òdena per passar a ningú. Desplaça traçat com també Castellolí dius que fa, en aquest cas per allunyar-lo de Sant Pere.

V

Veí de Castellolí

Castellolí

5 de juny 2009.12:30h

Respondre

Sr Pagès, L’ajuntament de Castellolí en les alegacions presentades demana uns petits canvis en el traçat, sense afectar a nou espais, per allunyar el traçat del nucli de Castellolí. En cap cas... Llegir més agafa i demana que tots els Km de traçat pasin per un municipi veí.

P

Pagès

Òdena

2 de juny 2009.12:02h

Respondre

És cert Albert, tinc molt temps. Massa temps.
Gracies pel consell, però vas tard. Si per algun cosa em caracteritzo es per estar ben informat i documentat, precisament per que tinc molt temps.
Els... Llegir més favors que em faig a mi em permetràs que els decideixi jo, i si vull escriure aquí també.
Em podries informar del què hi ha d’incorrecte en el meu comentari anterior?
No se per que el meus comentaris han d’emprenyar a CiU o ERC (no se a qui et refereixes). Jo sempre he votat al PSC. Que no ho veus que som companys de partit!!!
No he sabut trobar en el teu comentari res que faci referència a la noticia, ni al tren ni el que jo comento. Apuja el nivell si us plau. Aquest mitjà crec que és un bon lloc com a punt de debat. No ho espatllis amb disquisicions sobre els colors politics ni sobre el que haig de fer o no en les meves estones lliures.

c

correcció

1 de juny 2009.19:45h

Respondre

Els senyors d’anoiadiari indiquen que està pintant en color groc el traçat alternatiu, i segons la llegenda, el que hi ha en color vermell (que quadra més amb l’explicació adjunta a la... Llegir més noticia) és realment el traçat alternatiu...

A

Albert

1 de juny 2009.19:40h

Respondre

Sr. Pagès, per la quantitat de comentaris que va deixant en totes les notícies que afecten a Òdena, puc suposar que té molt de temps lliure. Així que li donaré un consell: perquè no utilitza... Llegir més tot aquest temps en informar-se millor? Ens faria un gran favor a tots i totes els que llegim aquest diari, i ves per on, a vostè també. Així deixaria d’emprenyar a totes les persones que no son afins al seu color polític, que enlluenta d’una hora lluny.

P

Pagès

Òdena

1 de juny 2009.17:59h

Respondre

Veí de Castellolí, tinc entès que també Castellolí ha presentat les seves al•legacions.
Coneixent com es parlen els politics de la comarca, es podria donar el cas que cada municipi pinti el... Llegir més seu traçat i que després no encaixi res.
Això a mi ja em passava amb el meu germà quan ens posàvem a canviar la pista de l’Escalextric, no quadrava mai.
Se suposa que el Departament ja havia consultat a tots els municipis el traçat que anava a fer, això diu el document. Llavors és incomprensible que ara els ajuntaments tornin a pintar nous traçats. O no van assistir a la reunió del tren quan els tocava, o dormien, o no els han fet cas.
No seria mes lògic trobar-se tota els alcaldes i pintar un traçat consensuat? Valga’m deu que estiu demanant. Si un pinta un aeròdrom i el que comptarà els avions ni se’n ha enterat!!! Aquest comarca es com un regne de taifes.

m

marc

igualada

1 de juny 2009.17:15h

Respondre

Encara recordo l’amic de ”confiança” quan s’omplia la boca d’aquest gran tren que tindríem, deia el 2003, d’aquí a 20 anys; vist la gran gestió del socialistes (sí sí, aquells que a... Llegir més les llistes de les eleccions europees han situat a la Maleni al tercer lloc: amics que voteu el PSC us haureu d’empassar aquesta gran gestora) no el tindrem ni d’aquí 50 anys !

A

Alba

1 de juny 2009.16:49h

Respondre

Què li passa a la llegenda? No em sembla que hi hagi res diferent? Podries especificar? Si hi ha algo diferent m’agradaria saber-ho. Gràcies!

c

correcció

1 de juny 2009.14:45h

Respondre

Senyors d’Anoiadiari feu el favor de llegir-vos bé la llegenda del plànol, i així no confundreu als veins...

V

Veí de Castellolí

Castellolí

1 de juny 2009.13:33h

Respondre

No es pot tolerar que un ajuntament vulgui canviar traçats i hipotecar els termes municipals dels ajuntaments veins.
Ja va passar amb la C-37 i ara amb l’eix ferroviari.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.