//Plugins sense CDN ?>
Les usuàries i els usuaris del servei d'autobusos entre Igualada i Barcelona pateixen des de fa anys la mala qualitat, la manca de planificació i la inseguretat del servei de la Hispano Igualadina - Monbus. Passen els anys i els problemes que es denuncien no canvien: "autobusos que no passen, serveis mal dimensionats, autobusos que s'avarien i vehicles amb desperfectes que posen en risc la seguretat de les persones", destaca Poble Actiu.
Poble Actiu
La candidatura municipalista exigeix que en el context d'emergència climàtica que vivim, l'aposta pel transport públic és una eina essencial per evitar la mobilitat en vehicle privat, reduir les emissions contaminants, millorar la qualitat de l'aire i, per tant, millorar la salut. Els problemes de Monbus suposen un greuge pels milers d'igualadines i igualadins que cada dia confien en el transport públic per anar a Barcelona o a la Universitat Autònoma.
La candidatura municipalista va exposar en el ple municipal els tres principals problemes que pateixen els usuaris. En primer lloc, "la manca de confiança en el transport públic a causa dels nombrosos serveis que no es produeixen amb normalitat perquè els autobusos no passen o no tenen places suficients". En segon lloc, "el mal estat dels vehicles perquè Monbus no fa suficient manteniment", fet que provoca que hi hagi vehicles amb esquerdes als vidres, cadires trencades, portes que no tanquen, etc. En tercer lloc, "la nul·la voluntat de resoldre els problemes de l'empresa Monbus i la manca de transparència de la Generalitat, que no ha fet públic el contracte del servei". En el ple es va aprovar per unanimitat la moció presentada per Poble Actiu que reclamava a la Generalitat de Catalunya que realitzi una supervisió real de la línia de busos, realitzar una auditoria tècnica i econòmica per controlar l'execució del contracte i, si es demostra l'existència d'incompliments al contracte, iniciar l'expedient de caducitat per rescatar la concessió del servei.
Des de Poble Actiu van afegir que Igualada és la capital de comarca més mal comunicada de la sisena corona metropolitana. La gent de la comarca no només pateix la mala qualitat del servei de Monbus, sinó que no disposen del tren com a alternativa, ja que el temps de trajecte del tren és tan elevat que ningú no es planteja utilitzar-lo.
Igualada Som-hi
El grup municipal d'Igualada Som-hi ha presentat al Ple la proposta per reclamar a la Generalitat que garanteixi un correcte servei d'autobús d'Igualada a Barcelona. La formació progressista lamenta, però, que "Junts, ERC i CUP no fossin capaços de sumar-se a la seva moció que havia anunciat una setmana abans del Ple i acabessin presentant cada grup una moció pròpia porques hores abans de la sessió. Es va intentar arribar a un acord, però la negativa d'ERC i CUP de consensuar una única moció va acabar provocant que se'n votessin quatre diferents amb la mateixa reclamació".
L'encarregat d'intervenir en nom d'Igualada Som-hi va ser el regidor Anselm Pasquina qui va explicar que "la votació que proposem al Ple va en la línia de defensar Igualada davant la Generalitat i demanar que es facin les modificacions que calgui al contracte amb Monbus - Hispano Igualadina, que no finalitza fins al 2028, per ampliar el servei a les necessitats actuals sempre pensant en el benestar dels usuaris i usuàries i, sobretot, també dels conductors i conductores".
Pasquina va afegir que "en una situació d'emergència climàtica i en un moment on el cost dels desplaçaments en vehicle privat és molt elevat, sabem que el transport públic amb Barcelona cada vegada tindrà més passatgers. Per això cal tenir un servei adaptat a aquesta realitat amb la capacitat que toca als autobusos de cada expedició perquè absorbeixin tota la demanda que hi ha".
La formació que integren PSC i el grup ciutadà Igualada Oberta assegura que "és inadmissible que cada inici de curs es repeteixin els problemes per la capacitat dels vehicles que obliguen a deixar passatgers a la parada. Això passa a les expedicions de primera hora del matí d'Igualada a Barcelona i a les de tornada del migdia i la tarda de Barcelona a Igualada, on els usuaris moltes vegades han d'esperar a la parada que passin fins a dos o tres autobusos perquè no hi caben, amb l'enorme pèrdua de temps que això suposa".
ERC
Els republicans van presentar dimarts a ple la 6a moció per aconseguir "rescatar la concessió de la Hispano Igualadina malgrat l'oposició del govern municipal, que va votar-hi en contra". ERC demana "des del 2013 solucions" per la Hispano davant els "innumerables problemes que genera als ciutadans i ciutadanes d'Igualada cada dia".
ERC Igualada va presentar dimarts passat al ple municipal d'Igualada una moció per "rescatar la concessió de la Hispano Igualadina Monbus", la sisena en els últims 10 anys, davant una allau de queixes dels usuaris i usuàries que utilitzen aquest servei, especialment durant les hores puntes. La moció presentada per ERC va comptar amb el suport de tots els grups municipals menys el govern de la ciutat, Junts per Igualada, que com en totes les altres 5 ocasions mai hi ha votat a favor. Per això els republicans asseguren que "Marc Castells porta 12 anys com alcalde abandonant els usuaris i usuàries de la Hispano, malgrat presentar-se a l'any 2011 prometent el rescat de la concessió, un fet que no ha passat mai". Lluny d'això des d'Esquerra expliquen que "els problemes amb Monbus no han fet més que créixer i generar un servei pèssim i molts cops perillós pels usuaris i usuàries de la Hispano Igualadina".
En aquest sentit, des d'ERC expliquen que "segons una auditoria oficial de la Generalitat de Catalunya, 2 de cada 10 busos de l'empresa Monbus no van passar la inspecció tècnica pertinent i que, per tant, no haurien d'estar en circulació, ja que suposen un perill públic". A més a més d'aquesta auditoria també se'n desprèn que Monbus va amagar autobusos als inspectors perquè tal com es detalla en l'informe "només 24 de les 35 matrícules detectades havien sigut assenyalades per Monbus" i van així "intentar evitar-ne el control". Alhora la Hispano Igualadina Monbus acumula el 35% de les queixes de la demarcació de Barcelona malgrat només portar el 5% dels usuaris de la demarcació, a més a més d'haver protagonitzat episodis molt greus com "cremar-se 6 busos amb gent en circulació en els últims anys". Davant d'això ERC proposa, com fa des de fa deu anys, el rescat de la concessió i, per tant, que una altra empresa presti el servei de transport interurbà d'Igualada a Barcelona.
Finalment, els republicans es mostren "molt descontents" amb la gestió del govern municipal en aquest aspecte, ja que no han fet pràcticament res per posar-hi solució i la prova d'això és que avui dia la Hispano presenta els mateixos problemes que fa deu anys i això es deu al "passotisme" de Marc Castells i el govern en referència a aquest tema.