//Plugins sense CDN ?>
Aquest cap de setmana s’ha iniciat el dispositiu d’informació i vigilància contra incendis forestals que la Diputació de Barcelona, amb la col·laboració de 269 ajuntaments i 124 agrupacions de defensa forestal (ADF). El Pla, que estarà en actiu fins al 30 d'agost, inclou un conjunt d’accions informatives, dissuasives i d’anticipació dirigides als usuaris de les 475.502 hectàrees forestals que abasta el territori de Barcelona, davant de conductes de risc de perill d’incendi, a càrrec de 259 persones, entre infomadors, guaites i operadors, amb un pressupost global de 2,27 milions d'euros aportats per la Diputació de Barcelona.
El Pla d’informació i vigilància (PVI) es va iniciar l’any 1996 a la comarca de l’Alt Penedès i el 2000 es va estendre a gairebé tots els municipis de la demarcació de Barcelona. En aquestes dues dècades s’ha constat una sensibilització dels ciutadans i una disminució molt marcada de les conductes de risc a partir dels esforços realitzats en accions d’informació i dissuasió especialment en punts concrets on es concentra la població usuària d els zones forestals, sense oblidar la vigilància en aquelles zones més sensibles, especialment els territoris inclosos dins la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona.
En aquesta edició del 2019, els mitjans humans del PVI el constitueixen 259 persones, de les quals 38 son guaites situats ens 18 punts de vigilància fixa, 182 informadors amb vehicle per recórrer un total de 91 rutes, 33 operadors de telecomunicacions i sis responsables de control. El pressupost global que aporta la Diputació de Barcelona al Pla es de 2,27 milions d’euros.
El conjunt de la demarcació es divideix en tres sectors de prevenció, que engloben l’equivalent a tres o quatre comarques, en cada un dels quals hi ha centres de control ubicats a parcs de bombers de la Generalitat. En aquests centres de comunicacions hi ha un operador que està permanentment en contacte amb els punts de vigilància fixa i amb les diferents unitats mòbils d’informació i vigilància.
182 Informadors
Les unitats mòbils d’informació i vigilància estan formades per un informador amb un vehicle tot terreny que recorre una zona assignada durant un horari i un període establerts. L’informador és l’encarregat d’explicar als usuaris de les zones forestals, les mesures de prevenció d’incendis, dissuadir-los de cometre infraccions a la reglamentació en aquesta matèria i detectar columnes de fum. Està en contacte permanent amb el seu centre de control mitjançant radiotelefonia. Cada unitat té assignats dos informadors/res que s’alternen cada quatre o cinc dies aproximadament.
38 guaites
La tasca a desenvolupar pels guaites és, principalment, la detecció de columnes de fum i la seva correcta localització i caracterització des del seu lloc d’emplaçament. Per cada punt de guaita es contracten dos persones que treballen alternativament quatre o cinc dies seguits amb quatre o cinc dies de descans aproximadament.
33 operadors de comunicacions
Són les persones que s’encarreguen de recollir els avisos d’incendi i totes les incidències detectades pels informadors i guaites, i de comunicar-les a qui correspongui. El seu lloc de treball són els centres de control i treballen en torns.
També realitzen tasques de suport logístic (gestió de material de comunicació, vestuari, equips de protecció individual i material divers), a més d’altres tasques tècniques i de seguiment que li poden encarregar els Responsables del control. També se’ls forma per a que puguin realitzar substitucions del personal del dispositiu, prioritàriament als espais naturals protegits.
6 responsables de control
Són els encarregats de vetllar pel bon funcionament del dispositiu d'informació i vigilància al sector de prevenció. I garanteixen, a més, la comunicació amb la direcció del PVI, els Ajuntaments i les ADF.
Coordinació amb altres organisme
El PVI es coordina amb altres entitats relacionades amb la prevenció i extinció d’incendis, mitjançant les reunions de coordinació que es fan abans i, periòdicament, durant la campanya. A més existeixen diferents procediments i protocols d’actuació consensuats amb cadascuna d’elles.
Amb el cos de Bombers de la Generalitat (Direcció General de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvaments) comparteixen informació actualitzada dels incendis, el PVI dona avís immediat de les columnes de fum i les ignicions, confirmació d’avisos d’incendi i tasques de guiatge a petició de bombers.
Amb el cos d’Agents Rurals (CAR) (Direcció General dels Agents Rurals) informació dels avisos al 112 i de les cremes autoritzades i de les infraccions a la reglamentació d’incendis, així com de les que afecten al medi natural.
Amb les Policies locals, avís en cas d’incendi i informació d’altres infraccions al municipi. Amb les ADF, avís immediat de columnes de fum i de les ignicions
Període i horari del PVI
La campanya PVI 2019 es desenvoluparà entre el 14 de juny i el 30 d’agost de 2019.
L’horari cobreix les hores de màxim perill d’incendi forestal i és el comprès entre les 12:30 i les 19:30 hores, durant tots els dies de la setmana del període establert. Els responsables de control començaran el 2 de maig i acabaran el 28 de setembre i els operadors de suport a la coordinació començaran el 2 de maig i acabaran el 27 de setembre.
Les primeres setmanes són especialment importants de cara a la prevenció, atès que la població encara no té assumida la percepció el risc. El PVI posa especial èmfasi en aquest període, amb la informació activa a la població i la dissuasió associada a la presència sobre el territori del personal del PVI. A mesura que avança la campanya, les conseqüències positives d’aquest treball, així com de la de la resta dels dispositius, s’evidencien en el fet que la població està més conscienciada.
Es contempla la possibilitat de perllongament excepcional de la campanya, en tot o part dels dispositiu, en cas que es donin condicions meteorològiques de sequera extrema i sense previsions de pluja per finals d’agost.També es contempla la possibilitat d’allargar el contracte dels responsables del control o dels operadors de suport a la coordinació en cas de necessitat del servei.