//Plugins sense CDN ?>
El Servicio Público de Empleo no ha pagat l'atur a aquells que han demanat la prestació durant els darrers tres mesos. Una casuística que se suma a la problemàtica de moltes persones que encara esperen els diners dels ERTO. A l'Anoia, n'hi ha desenes de casos. Usuaris anoiencs expliquen la sensació "d'impotència" en les seus intents de revre la prestació i els errors de la pàgina: "t'indiquen un telèfon i quan hi trucava em deixen que no existeix".
La millor notícia és que ha trobat feina. Però R., un igualadí que prefereix no donar a conèixer el seu nom, explica que "ha estat a través de contactes". Comença aquest novembre després de tres mesos sense feina i sense cobrar res. Explica que després de quedar a l'atur "tots aquests mesos, el SEPE segueix desaparegut, deuen tenir funcionaris que només contesten les notificacions que entren per registre. La resta, res. És com estar en un estat fallit, depens de tu mateix, no hi ha cap xarxa de protecció social de l'Estat. Sort de la família i els serveis socials de l'Ajuntament d'Igualada".
La situació de R. és que va acabar un contracte temporal a mitjan setembre. I va començar la problemàtica: "em vaig apuntar com a demandant de feina al SOC al portal web. Amb el SEPE era impossible tenir cita presencial, ni contestaven a cap telèfon. Vaig provar a tots els codis postals de la ciutat de Barcelona i res. Al seu web, deia que preveien que les oficines obririen al juliol. L'única opció era omplir un formulari de pre-solicitud de prestació al web del SEPE. Un cop enviat, et donen un resguard en pdf i és l'única garantia que tens per a demostrar que has demanat la prestació". Des d'aleshores, "cada dos o tres dies mirava l'estat de la meva sol·licitud ("consulta de prestación") al web del SEPE i res. Vaig provar de trucar i demanar cita, però segueixen sense donar cites".
Entrat l'octubre, "vaig escriure una carta a la delegació provincial del SEPE de Barcelona i la vaig entrar per registre a l'Ajuntament d'Igualada. També vaig enviar una notificació electrònica al SEPE i em van contestar per correu electrònic, a l'inici de novembre (no sé del cert quina de les dues sol·licituds era la que em responien). Em van dir que, al novembre, encara estaven tramitant les sol·licituds presentades a l'agost, i per tant havia d'esperar que arribessin a les presentades al setembre. Això vol dir, que amb molta sort paguen amb tres mesos de retard, potser més".
Afegeix que "lamentablement no tinc estalvis i no he pogut tramitar cap altre ajut directe, ni de COVID ni res. Només el préstec ICO de lloguer, o sigui més endeutament". Alfonsa Santisteban, coordinadora de CCOO a la comarca, comenta que "estem rebent consultes d'aquest tipus. Estem assessorant persones acomiadades aquest agost i que tenen moltes dificultats per accedir telemàticament al servei. Molts ens comenten que creien que els seus casos ja eren atesos i al SEPE no hi apareixen".
En tot cas, són casos que se sumen a la problemàtica dels ERTO, que "hi ha gent que encara no ha cobrat". Santisteban considera que l'arrel és la manca de personal al SEPE. Comenta que "hi ha diferències que es devien des del mes de març i s'estan pagant ara. Hi ha errors acumulats des de fa vuit mesos i aquestes diferències poden ser de 2 a 3.000 euros".
Telèfons que dóna el SEPE, però que no existeixen
Clara, explica que "vaig fer la presol·licitud per la web", un formulari "fàcil d'omplir", però encara no té resposta. Això era el 10 de setembre després que el dia 6 d'aquell mateix mes finalitzés el seu vincle amb l'empresa. Des d'aleshores, intenta mirar l'estat de la seva petició, "en una web que és bastant confusa. Per inscriure't demanen que posis el teu DNI i el teu telèfon. I els vaig posar, però quan he provat de mirar l'estat de la petició i he posat el telèfon... em diuen que no coincideix. I és el mateix! També ho pots fer amb una 'clave PIN' o 'clave permanente', però és un altre embolic. Provava de trucar al telèfon de contacte que surt a la web... i em deien que el telèfon no existeix".
Dies més tard, Clara es va apuntar al SOC. La web de la Generalitat "és més intuïtiva que la del SEPE" però tampoc li ha solucionat la cerca de treball. En tot cas, "farà tres mesos no cobro, potser m'ho pagaran tot de cop. Penso que hi ha situacions de famílies que han perdut les feines tots dos, ha de ser terrible. Tinc la sort de tenir indemnització i que hi ha un altre sou que entra a casa, però és desesperant".