//Plugins sense CDN ?>
L'avantprojecte de la reforma de l'autovia entre Igualada i Martorell, que s'ha començat a conèixer les darreres setmanes, s'ha rebut amb aplaudiments i recels a parts iguals entre els agents polítics i econòmics del territori. L'informe indica dues alternatives, una pensada per a una circulació a 100 quilòmetres per hora i una altra a 120 -la velocitat habitual en aquest tipus de vies-, però s'admet que en els dos casos, l'impacte ambiental serà significatiu. Els ajuntaments de Collbató, Abrera, Esparreguera i l'anoienc del Bruc, en contra.
'L'avantprojecte i estudi de viabilitat de la reforma i conservació de l'autovia A-2', document preliminar elaborat per una consultoria externa respecte a l'anunciada modificació de l'autovia que creua l'Anoia, assenyala canvis substancials en el traçat d'aquesta carretera. A més dels ja coneguts des de fa setmanes, com els tres carrils per sentit i les vies d'incorporació, en aquest document s'especifica com poden ser els canvis de traçat: 4.900 nous metres (és a dir, quasi cinc quilòmetres) a la zona de Can Palà de Castellolí i 2.300 metres més al Bruc. En aquest cas, amb un nou viaducte, el de la Cova, que evitaria el pas pel costat de l'Hotel del Bruc i faria que la calçada continués en línia recta després del túnel. Un canvi de traçat que suposa un notable impacte ambiental: comporta que s'entri en una zona protegida, de la Xarxa Natura 2000, que es la xarxa d'espais protegits a nivell europeu
L'impacte de les obres
Des del 2009, el Ministeri ha anat elaborant aquest avantprojecte ja que admet que l'A-2 en aquest tram, del punt quilòmetric 550 fins al 585 (Igualada-Martorell) "ha de poder oferir nivells de seguretat similar al de les autovies o autopistes modernes". Els redactors admeten que "la secció existent no compleix amb els requisits per a una velocitat de 100 quilòmetres hora en diversos trams" i que "cal una renovació del ferm". La proposta contempla set quilòmetres de traçat nou i dues noves àrees de servei, a Igualada-Òdena i a la zona de l'Hotel el Bruc.
El text indica que l'obra no tindrà impacte a nivell de les vies pecuàries ni en zones de reserva de la Biosfera (obvi, la més propera és al Montseny) i apunten que pot tenir efectes positius en una millora de l'ocupació de treballadors i treballadores de la zona. Ara bé, en el camp dels handicaps, els que han elaborat l'informe exposen diversos punts que alerten d'un impacte ambiental molt notable. Conclouen que les obres "tindran un impacte important però de curta durada" mentre que els seus efectes en el medi "seran menors, però de més durada en la fase posterior".
"Alteració peculiar"
De fet, l'equip redactor indica que ja les obres "generaran residus i caldrà habilitar abocadors" i que comportaran l'afectació de corriols i vies naturals. En primer lloc, tant la proposta que parla d'un traçat de 100 quilòmetres per hora com la que fa el de 120, ressalten que s'entra "lleument" en aquestes zones d'interès natural. Assenyalen que "s'alterarà el paisatge de forma molt peculiar (sic). S'alterarà l'espai original i el dividirà en dues porcions".
Tant a Castellolí com al Bruc, el nou traçat discorre per zones IBA (zones de protecció especial per a les aus) i en el cas del terme municipal bruquetà és on l'impacte mediambiental seria de més abast. El viaducte de la Cova travessa aquesta zona IBA (que en breu pot augmentar el seu nivell de protecció) i passa a tocar de la Xarxa Natura 2000, tipificada per la UE com a zona d'especial protecció. Totes dues alternatives, a més, afecten a Hàbitats d'Interès Comunitari Prioritari i passen per espais on hi ha elements catalogats en l'apartat arquitectònic.
El propi estudi especifica que "l'actual traçat ja passa per una zona especial de conservació", el ZEC Montserrat, i que els nous traçats van en paral·lel a espais protegits o hi entren "lleument". Els redactors assenyalen que "els dos traçats passen pel PEIN de Roques Blanques" al terme municipal del Bruc. En les seves conclusions, l'equip de la consultoria considera que "l'alternativa de 100 quilòmetres és més favorable a nivell ambiental, mentre que la de 120 implicaria un major impacte paisatgístic amb l'aixecament de talussos".
Esta cantat, tindrem una altre PANADELLA 2.
Sr president de la Diputació, en aquest cas, tambe la culpa sera de Madrid ?
RO
10 de juliol 2018.17:27h
És que el traçat que es proposa ara es justament el ”natural”, és a dir, el que s’havia d’haver fet al seu dia en comptes de desviar-se interessadament per davant de l’Hotel del Bruc... Llegir més que ha resultat, fins i tot, ser perilós