TORNAR
PUBLICITAT

Els Prats de Rei homenatja a Simeó Rabasa

En record del fundador d'una marca mítica

societat
Dissabte, 26 setembre 2009. 03:15. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Nascut als Prats de Rei l'any 1901, Simeó Rabasa i Singla va ser el fundador d'una mítica marca de motos, les Derbi-Rabasa. Avui dissabte rep un homenatge de tots els pratencs, a partir de les 10h a la Plaça Major del poble. S'espera l'assistència de reconeguts ex-pilots de la marca Derbi-Rabasa, com Àngel Nieto, Toni Elias, Àlex Crivillé i Josep M. Busquets, entre d'altres. Alhora, hi assistiran personalitats del món polític i la familiars del Sr. Simeó Rabasa.
PUBLICITAT

L'acte d'homenatge s'iniciarà amb un esmorzar popular per a tots els assistents, i continuarà amb el recordatori de la trajectòria professional i humanitària d’en Simeó Rabasa, a més d'una presentació commemorativa i una passejada guiada per la vila, en record d'aquest estimat pratenc.

També hi haurà una exposició de motocicletes Derbi a la Plaça Major.

La biografia

Com explica la Viquipèdia, els orígens de Derbi cal cercar-los en un petit taller de reparació de bicicletes fundat pel pratenc Simeó Rabasa i Singla el 1922 a Mollet del Vallès, al Vallès Oriental. Tres anys més tard Rabasa amplià la societat amb el seu cunyat, en una nova raó social, Rabasa i Solà, situada a la plaça del Mercadal de Mollet del Vallès.

El 1931 bastí una nova factoria a Martorelles, al número 9 de la carretera de Badalona. La seva ocupació fou la reparació i lloguer de bicicletes fins al maig de 1944, quan Rabasa va formar una societat de responsabilitat limitada amb son germà Josep Rabasa i Singla denominada Bicicletas Rabasa per tal d'avançar en la fabricació de bicicletes.

L'empresa tingué molt d'èxit i el 1946, aprofitant-ne els beneficis, va començar a treballar en una versió motoritzada. Més aviat un ciclomotor que una motocicleta, aquest primer model, la SRS de 48 cc, incloïa forquilles telescòpiques, èmbol de suspensió al darrere, frens de tambor, canvi de dues velocitats i un dipòsit de benzina i sistema d'escapament com les motocicletes.

La SRS, que donava 1,5 CV a 4.500 rpm i arribava als 45 km/h, va tenir tant d'èxit que va provocar un canvi en l'enfocament de l'empresa, i el 7 de novembre de 1950 aquesta va canviar el seu nom pel de Nacional Motor Rabasa S.A.

Just abans d'això, a la Fira de Barcelona de l'estiu la companyia va donar a conèixer la seva primera moto de veritat, la Derbi 250 cc, amb una potència de 9 CV. Aquesta moto era molt innovadora, amb canvi accionat a pedal (al costat dret), càrter amb relleu (no llis) i indicador de marxa, i va estar en producció més d'una dècada.

[edita] Significat del nom

El nom Derbi prové de DERivados de BIcicletas ("derivats de bicicletes", en castellà).

PUBLICITAT

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.