TORNAR

El retorn dels Titànics... o ensopegar dues vegades amb la mateixa pedra

societat
Dilluns, 11 gener 2010. 13:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Diuen que el vaixell per a passatgers més gran que mai hagi navegat, ja està a punt. Té capacitat per rebre uns 6.300 passatgers als quals encara cal sumar uns 2.100 tripulants. Tres anys de feina són els que han estat necessaris per enllestir aquesta bèstia dels mars. Per als qui hi entenguin: 361 metres d’eslora i 65 metres d’alçada; per als qui no hi entenem tant o gens: un autèntic monstre marí, una embarcació gegantina que es converteix en la més gran del món.

El Titanic - imatge de Archival Research Catalog of the National Archives and Records Administration

Simulació del 'Oasis of the Seas'

Altres dades complementàries: l’han anomenat “Oasis of the Seas”, és de la companyia nordamericana Royal Caribbean i ha costat 1.100 milions d’euros. No no només les dimensions són les que fan badar boca; també ressalta per les qualitats ambientals: tracta els residus que genera, potabilitza aigua i és capaç de permetre la seva pròpia energia. La promoció la deixem aquí, que per no haver cobrat res no ha estat poca (el dia que els del Royal Caribbean s’estirin una mica, potser parlem de totes les espectacularitats que inclou, que no són poques). Això sí, qui tingui ganes de tastar l’experiència haurà d’esperar a finals d'aquest 2010.

Aquest esdeveniment pràcticament coincidirà en el temps amb el centenari de l'enfonsament del Titànic (d'aquí a un parell d'anys). I se'n vol fer un recordatori que més aviat sona una mica macabra. Exactament quan es compleixi el segle de l'enfonsament del Titànic, un creuer recrearà el fatídic viatge, seguint a la perfecció la travessa original. Ho farà, a més, recuperant sopars i balls de l'època. No hi faltarà una cerimònia fúnebre al punt on l'embarcació va rebre el cop malaurat contra un iceberg. No deixa de sobtar, amb tot, que la majoria de les places del viatge (que farà el vaixell “Balmoral”) han estat justament reservades per familiars de les víctimes de l'històric accident. Potser perquè, en el fons, l'efemèride s'ha venut com una mena d'homenatge a les més de 1.500 persones que van morir en el desastre marítim més famós del món.

El Creuer “Memorial Titanic” sortirà el dia 8 d'abril de 2012 de Southampton (al sud d’Anglaterra, que és d’on va sortir el llegendari transatlàntic en el fatídic viatge), i anirà cap al mateix lloc on es va enfonsar el 12 d'abril de 1912. Hom es pregunta fins a quin punt té sentit repetir la història quan potser no és necessari. Farà una parada a Cobh (Irlanda), la darrera escala del Titànic. Però és d'esperar que a partir d'aquí el desenllaç sigui ben diferent i l'esdevenir del vaixell sigui el programat. Està previst que sigui el dia 19 de abril quan arribi al port de Nova York, que era la destinació final on es dirigia el transatlàntic. Per als possibles interessats, els preus oscil•len entre els 2.800 i els 8.700 euros, aproximadament (hi ha moltes persones que són ben bé fanàtiques del Titànic i de tots aquells objectes que hi puguin estar relacionats d'alguna manera o altra).

Se suposa que l'ésser humà aprèn dels errors. I que els problemes que va patir aquella meravella nàutica no es repetiran més. Però a vegades (i sense cridar el mal temps!) sembla que ens obstinem a topar dues vegades amb la mateixa pedra. Aquest n'és un bon exemple; una història que podia haver quedat ja definitivament tancada fa uns pocs mesos, amb la mort de qui va ser la darrera supervivent de l’enfonsament: les cendres de Millvina Dean les van tirar al mar a finals d’octubre, justament al port de Southampton. Ella tenia tot just nou setmanes de vida quan el vaixell va enfonsar-se després de colidir amb un iceberg a mig Atlàntic. Va ser una de les 706 persones que van integrar la llista de supervivents; en va salvar la mare i un germà de dos anys, per bé que el seu pare va passar a engruixir l’altra llista, la negra, la de les víctimes. Aquests darrers anys aquesta bona dona havia anat subhastant objectes relacionats amb aquella aventura, i tot per poder sufragar les factures de tota la residència d'avis on va viure fins el darrer dia. Records venuts amb finalitats socials. No era un final prou bonic, aquest, ja?

Oriol Solà i Prat


2 Comentaris

C

CRIS

12 de gener 2010.16:46h

Respondre

PER PAGAR 8.700 EUROS PER AQ TRAJECTE, REALMENT S’HA DE SER FANATIC DE TITANIC, EHH!! PER MOLT HISTORIC Q SIGUI, NO DEIXEN D SER 8.700 EUROS!!

J

JOAN L.

12 de gener 2010.08:55h

Respondre

Tot i la part de tragèdia que té l’història, té com una mágia especial, com un conte de fades. Esperem que no es repeteixi l’història!

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.