TORNAR

A propòsit de la Cultura Tradicional Popular Arqueològica

cultura
Dimarts, 8 setembre 2015. 15:00. Pau Llacuna i Ortínez

La Festa Major ens ofereix molts actes. De tots tipus, de tots formats i per a tot tipus de públic. La diversitat d’actes és un concepte clau en una Festa Major. Tots hem o hauríem de trobar aquell moment en què tens l’acte on trobes el gaudi, l’experiència festiva o l’oci. En aquests moments, i des de ja fa uns anys, arreu i a la nostra ciutat també, hi ha un ressorgiment del que en diem cultura tradicional popular.

Entre tots hem tingut un interès en recuperar velles tradicions, fins i tot n’hem creat de noves. Noves? Velles? Algunes vegades fins i tot hem copiat models tradicionals d’altres ciutats que s’han convertit de cop i volta en un ball/comparsa/bestiari tradicional de la nostra ciutat. (Evidentment no hi havia cap constància de la seva existència històrica). Hem creat un nou imaginari i l’hem revestit d’importància i representativitat, li hem donat solemnitat i cerimònia, però som conscients que ens ho hem inventat tot, és un nou element que segueix patrons antics. Tota recuperació d’identitat històrica segur que pot ser interessant. Però sempre hem de tenir clar que és històrica, que és el passat.

Aquell ball/comparsa/bestiari tenia sentit en el moment en què es va crear i, segurament, la seva desaparició també va tenir un sentit, la història del territori hi té una influència. Tradicions que s’han conservat en unes poblacions en altres s’han perdut. L’evolució porta a aquestes realitat. A mi se’m fa difícil entendre que per renovar l’imaginari col·lectiu contemporani haguem de basar-nos en una mirada al passat. Romanticisme!

També se’m fa difícil entendre que tenint ja unes tradicions més o menys ben conservades i evolucionades, haguem de cercar-ne de noves o iguals sota el paraigua de l’exquisidesa i dels purismes contundents. Un arqueòleg troba una fragment d’un plat. L’estudia, compara i elabora un estudi que ens dirà com era i la seva utilitat. Fins i tot amb una mica de sort i diners pot arribar a fer la reconstrucció del plat. Un arqueòleg no crec que mai ens digui que l’hem de copiar i que l’hem de fer servir per menjar. El plat de l’arqueòleg assenyala un moment del passat, que ens ajuda a comprendre el present i serà un graó, més o menys important, en l’escala d’investigació cara al futur. Si és molt valuós l’exposarà en un museu. Si el volem veure serà cosa nostra, voluntat personal. Amb la cultura popular tradicional avui no passa ben bé el mateix. Tenim una fotografia del passat que pertany a un moment determinat, la comparem amb altres tradicions més o menys iguals d’altres indrets i poblacions i reconvertim aquell moment del passat, mig borrós i amb blanc i negre, en un “dogma” del que va ser i del que ha de ser.

Amb tota la “bona voluntat històrica” revivim una realitat difunta i, amb tota la pompa, ja tenim la nova tradició de ball/comparsa/bestiari engegat. Això si ho presentem com a continuació d’una realitat, no hi ha hagut trencament, el que mostrem és el que hi havia en la seva màxima fidelitat. Què havia passat doncs fins ara? No ens n'havíem adonat, estava soterrat com el fragment del plat de l’arqueòleg. Fem clarament un exercici de cultura popular tradicional arqueològica (ja em perdonaran el arqueòlegs per la mala i intencionada utilització que faig de la paraula). Amb la particularitat de que exigim a tothom que se la faci seva, ha de ser l’eix de les festes populars, son les festes per excel·lència. Com havíem pogut viure fins ara sense aquell ball/comparsa/bestiari?

Fa uns dies parlàvem de l’opinió d’un teòric en gestió cultural: José Teixeria, qui diu que la gestió en la cultura és com conduir un cotxe; has d’estar amb les mans al volant per pilotar en el present, de tant en tant mirar el retrovisor per no oblidar el passat, però la mirada ha d’estar fixe a la carretera, per veure el que vindrà i adaptar-se al futur. La manera en què molts entenen la cultura popular tradicional avui, com jo ho veig, és com si conduíssim mirant sempre el retrovisor, quasi fent marxa enrere. Entenc que políticament aquesta concepció es rendible, més a casa nostra on moltes tradicions es van perdre per reial decret. També entenc que davant dels fenòmens globalitzants la identitat més primera sigui un valor. Segur que molta joventut que s’ha integrat en aquest projecte és perquè no ha trobat o no li han sabut donar o no li han volgut donar una altra opció. El polític, la política nacional i local hi té molt a veure. Però se’m fa difícil haver de combregar que la meva cultura popular actual és la còpia d’un models del passat, trets d’una fotografia de començament del segle XIX o d’un document, passat tot plegat pel filtre d’un procés d’estudi comparatiu. (La majoria de vegades la feina està molt ben feta, l’estudi és completíssim).

Crec que mirar al passat és el més còmode, però també el més conservador i no porta problemes, els codis són sabuts, no necessitem ni tenir ni fer aprenentatge intel·lectual. Ja ho sabem, és igual que aquesta o aquesta altra població, ens igualem, no arrisquem. Evidentment és molt més difícil renovar, innovar, investigar llenguatges, mostrar quelcom diferent, ser diferent. Arriscar. Ens podem equivocar, patirem, però serem diferents i potser arribarem a ser referents (copiant als altres, els altres són els referents). Què en traiem de tenir uns balls iguals que els d’una altra ciutat? Què en traiem de repetir el model de Festa? Reinterpretant a Herbert Read, crec que la cultura de proximitat no ha de ser l’espai o el moment on en preservi el passat sinó que han de ser els espais experimentals on s’anunciï el futur.

Pau Llacuna i Ortínez, Gestor Cultural


6 Comentaris

manuel-mateu-ratera

Manuel Mateu-Ratera

Igualada

10 de setembre 2015.10:15h

Respondre

La discrepància és sanissima. I m’agradaria ser espectador d’un debat d’altura (tècnic, professional, des del cor i el cap, i no des de l’estómac), sobre el tema del què ha de contenir... Llegir més la Festa Major i la cultura de la nostra ciutat, per dos primers espases a qui admiro, com el Sr. Pau Llacuna, Gestor Cultural, Gerent de la Fira de Tàrrega durant anys i autor de molts estudis sobre cultura i arquitectura igualadina / i el Sr. Daniel Vilarrúbies, Llicenciat en Història de l’Art, professor de violí i autor de ”El Ball de Diables a Igualada”, i ànima de la recuperació i restauració de tradicions antigues. Podríem valorar els qui no som de la feina, la vertadera utilitat i sentit de l’anomenada ”Arqueologia cultural”, i les propostes de integració de la cultura contemporània més vital i representativa d’Igualada.

P

Pol

Igualada

18 de setembre 2015.12:43h

A mi també m’agradaria veure’l!

albert-fito-pi

Albert Fitó Pi

Tàrrega

9 de setembre 2015.10:07h

Respondre

Bon dia,
Sóc de Tàrrega i porto tres anys venint a la Festa Major de Igualada per veure els ballets recuperats i la processó de Sant Bartomeu. He de felicitar als responsables per la gran... Llegir més qualitat del que s’hi pot veure i gaudir. Em quedo amb la implicació de molta gent i especialment dels joves de la vila que han sabut fer-se seva la Festa.
Felicitats Igualada i endavant amb el vostre gran folklore. Esteu fent ciutat i cultura de qualitat que atreu, cada any, més foranis.

P

Pau Aymerich

Igualada

9 de setembre 2015.09:43h

Respondre

Avui en dia, sembla que signar sota el concepte de ”Gestor cultural” et permet sortir a parlar de qualsevol tema relacionat amb el món de la cultura. Permeteu-me expressar un concepte que fa... Llegir més servir un bon amic, i que sempre m’ha agradat molt, és l’ideari ”pijo-progre”. Aquest és l’ideari de la gent que com al ”gestor cultural” li fa por mirar al retrovisor, perquè vés a saber si algú em titllarà de conservador, i realment no veuen que el conductor sí que mira endavant, però realment té ull al retrovisor, i un altre enfocat a l’horitzó. I perquè? Perquè qui no té un ull al retrovisor perd tot sentiment d’identitat, de pertinença a una comunitat.

Quan arriba Sant Antoni, jo, que no tinc avantpassats que participessin de la festa, m’emociona pensar que fa més de 190 anys que es fa una festa en les mateixes dates, amb alguns actes iguals, i també d’altres diferents, suposo que vosté no. Al cap i a la fi, ja ningú fa servir els animals de càrrega com a tals, per transportar mercaderies i també persones. Ah, però es va conservar. Sí, probablement perquè estava molt arrelat en algunes famílies. Una festa, en èpoques difícils,no es conserva perquè el poble la conservi, ho fa perquè hi ha un grup de gent que la manté viva.

Així doncs, si es conserva bé, i sinó, ja podem fer qualsevol cosa. Miri, senyor ”gestor cultural”, si és capaç de posar en el mateix sac el gran cavall que es va fer per sortir a les cercaviles, amb els Balls recuperats en aquesta última dècada, penso que té un problema greu. I la pròxima vegada, si pot ser, llisti el conjunt de ”tradicions ben conservades i evolucionades”, perquè d’evolucionades en podria dir unes quantes (no sé si en diria tradicions), però de ben conservades... Direm conservat quan faci quants anys? Clar, s’ha d’establir un criteri, i suposo, com no, que vosté és del criteri del ”Tot s’hi val mentre hi hagi gent que ho vulgui fer!”. Sí, estic d’acord en que tothom pot tenir el seu espai, però les coses s’han de fer amb un sentit, i dins d’un model que sigui de qualitat. I almenys, no es dediqui a criticar això. Perquè dir que els joves que ho segueixen viuen encegats, i ho fan perquè no hi ha altra opció em sembla LAMENTABLE. I permetim establir una comparació amb el procés que viu Catalunya actualment, doncs la seva actitud em sembla mateixa que aquells que diuen que el procés és cosa del Mas. No ens intenti venir amb aquestes tonteries, els joves no són burros ni encegats, però han trobat un espai on poden fer colla, on poden oferir un ball de qualitat, i fer-ho dins d’un marc incomparable. Pregunti als que pugen a les botes respectives de pastorets i cercolets a veure què els hi sembla l’entrada de Sant Bartomeu, o pregunti als Bastoners o qui ha ballat l’àliga com es sent després de ballar dins de Santa Maria durant l’ofici.

Vosté diu que és més fàcil la nostra opció, i potser si no coneixes tota la moguda t’ho pot semblar. Però no hi estic gens d’acord. El fàcil aquí és fer com vosté, fer-se el ”pijo-progre” i tot endavant. Ara, no pateixi, tinc clar que hi ha molta gent molt més progressita que vosté, que vés per on, està d’acord en mirar el passat, fins i tot gent de l’esquerra radical, d’aquests que voten la CUP sap? Per tant, vagi fent, però recordi una cosa. Una festa com la FM, els tonis, els reis i tantes altres, no és una fira de teatre, no la podem mirar des de la mateixa prespectiva, en aquesta hi ha implicats sentiments, sentiments de pertanença a una ciutat, a una comunitat, a un POBLE.

P

Pep Junyent

9 de setembre 2015.13:41h

Tranquil Pau Aymarich crec que t’has sentit aludit, però estas faltant una mica el respecte cosa que el Pau Llacuna en cap moment ha fet en la seva carta. Respira deixa que tothom pensi lliuement... Llegir més ni que això signifiqui per pensin diferent a tu. Hi ha molta gent a Igualada, el POBLE, no només és el teu col·lectiu.

J

Joan Giner ITV "gineret el gris"

Igualada

9 de setembre 2015.01:53h

Respondre

Algú ho havia de dir

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.