TORNAR

Dos grans organistes, una japonesa i un francès, van tancar el XXI Festival Internacional d'Orgue

Crònica de Maria Dalmases i Martí

cultura
Dilluns, 31 març 2014. 19:15. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
El passat diumenge dia 30 de març hi va haver el cinquè i últim concert del XXI Festival Internacional d’Orgue d’Igualada organitzat per l’Institut Municipal de Cultura amb la direcció artística de Joan Paradell i Solé. Els intèrprets van ser dos organistes Saky Aoki i Erwan Le Prado.

Saky Aoki i Erwan Le Prado

Saki Aoki va néixer a Tòquio. Va estudiar a la prestigiosa Universitat Geidai (Universitat de Tòquio de Belles Arts i Música) i va ampliar els estudis a França. Ha participat en concursos internacionals on ha guanyat diversos premis, entre els que cal destacar el Grand Prix de Chartres l’any 2008. La seva carrera s'ha desenvolupat en molts països (Japó, França, Alemanya, Gran Bretanya, Itàlia, Espanya, Amèrica del Nord ... ). Ha participat en nombrosos festivals internacionals i ha actuat com a solista amb l'Orquestra Simfònica de Kansai (Osaka). Ha gravat un CD dedicat al repertori francès del segle 20 a la Catedral de Chartres. Ara viu a França, on és co-titular de l'Orgue François Dupont de l'església de San Pere de Caen i professora al Conservatori de la mateixa ciutat .

El francés Erwan Le Prado va néixer l’any 1978; va iniciar els seus estudis musicals al Conservatori de Caen i va estudiar orgue amb Peter Pincemaille, André Isoir, Michel Chapuis, Olivier Latry i Marie-Claire Alain. Va entrar als 15 anys al Conservatori de París, on va obtenir diversos primers premis. Ha guanyat molts concursos internacionals i l’any 2000 va guanyar el Grand Prix de Chartres, Ha actuat com a concertista arreu del món: Canadà, Amèrica del Sud, Japó, Xina, Síria... També ha actuat amb grans orquestres, ha gravat CDs i és sovint convidat per a donar "master-class" i per a formar part de jurats de concursos internacionals. Actualment és catedràtic d'Orgue del Conservatori de Caen, organista titular de Notre-Dame de Guibray de Falaise i del gran orgue Cavaillé-Coll de l'abadia de Saint-Etienne de Caen. També té cura del bon funcionament de l'orgue de Notre-Dame de Vire i de l'orgue històric a l'església de Sainte-Anne de Moult i és professor convidat a l'Acadèmia de Música Antiga de Lanvellec així com a l'Acadèmia de Chartres.

En el concert, Erwan Le Prado va tocar Fantasia en do menor (BWV 562) de J. S. Bach (1685-1750) i Preludi i Fuga en sol menor de J. Brahms (1833-1897). Saky Aoki va tocar Litanies i Segona fantasia de J. Alain (1911-1940) i Saga núm. 6 de J. Guillou (1930). Els dos organistes junts van interpretar Fantasia i Fuga en fa menor de W. A. Mozart (1756-1791), obra amb la que va començar el concert, Adagio de la Sonata en re menor per a orgue a 4 mans i 4 peus de G. A. Merkel (1827-1885). El concert es va cloure amb Zapateado (per a 4 peus) de Cyrille Lehn (1977), una obra dedicada a Saky i a la seva germana, també organista.

Els dos músics van demostrar ser uns grans professionals, grans coneixedors dels seu instrument. Erwan Le Prado va tocar de manera molt sòbria l’obra de Bach i va excel·lir en la de Brahms, que és una obra de joventut (escrita als 23 anys) a la que va donar una gran expressió i color. Saky Aoki va interpretar Alain de manera molt virtuosística, amb una molt bona combinació de registres per tal d’obtenir el color adequat a cada obra i va oferir un verdader “tour de force” amb l’obra de Guillou, que requereix una gran tècnica tant als teclats manuals com al pedaler; en totes les obres, però, i malgrat la gran tècnica necessària, va predominar la musicalitat de la concertista. En les 3 obres que van interpretar junts es va poder veure la gran compenetració que hi ha entre els dos organistes, amb unes combinacions molt boniques Va causar sensació l’última, que era només a 4 peus i que vam poder veure gràcies a la presència de la pantalla.

El públic va ser força nombrós; va gaudir d’aquest gran concert que tancava el Festival d’enguany i ho va demostrar amb grans aplaudiments als que els intèrprets van correspondre amb la interpretació de l’Adagio en fa menor de W. A. Mozart. Com sempre, van baixar a saludar des del presbiteri de l’església on van ser obsequiats per Jordi Segura, regidor de l’Ajuntament d’Igualada. Es va comptar amb els acurats comentaris d’Antoni Miranda, Gina Miranda va fer de registrant i la visió per pantalla va ser possible gràcies a Jordi Balsells i Josep Aguilera.

Amb aquest concert es va acabar el XXI Festival Internacional d’Orgue d’Igualada organitzat per l’Institut Municipal de Cultura. Han estat 5 concerts ben diferents, però tots de gran qualitat i que han comptat amb una gran assistència de públic. Felicitem l’Ajuntament d’Igualada per aquesta iniciativa que ja fa 21 anys que dura i els volem animar a continuar en aquesta important labor de difusió de la cultura i del patrimoni de la nostra ciutat.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.