TORNAR
PUBLICITAT

Els ajuntaments anoiencs tenen un deute financer de 62 milions d'euros

El deute per habitant d'Igualada és dels més alts de Catalunya

economia
Dijous, 2 abril 2009. 13:15. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
El Ministeri d'Economia i Hisenda ha fet públiques les dades completes del deute finacer que tenen tots els ajuntaments de l'estat espanyol. Dels més de 26.000 milions que deuen tots els ajuntaments de l'estat els de l'Anoia deuen 62 milions d'euros, el que representaria 542€ per anoienc, superior a la proporció de tot Catalunya, que és de 519€ per cada habitant del país. Igualada és un dels que té el deute per habitant més elevat.

Segons l'informe que ha fet públic la Direcció General de Coordinació Financera amb les entitats locals, del Ministeri d'Economia i Hisenda, els ajuntaments de tot l'estat tenen un deute financer de 26.128.000.000 euros, una xifra que representa, si ho relacionem amb el nombre d'habitants de l'estat, d'un deute de 566 € per habitant. Fins ara el Banc d'Espanya només feia públiques les dades de les ciutats més grans, com Madrid que acumula el 25% del deute financer de tot l'estat i que és, de llarg, la més endeutada.

Les dades de Catalunya són lleugerament inferiors. El país deu més de 4 mil milions, un 519€ per habitant, i si ens centrem en la província de Barcelona el deute disminueix fins a 486€/hab.

Les dades sobre la comarca de l'Anoia posen de manifest que Igualada, és un dels municipis amb un deute financer per habitant més elevat del país i de l'estat, ja que a data 31 de desembre del 2008, tenia un deute financer de 40 milions i mig d'euros, que amb una població de 38.164 representa un deute per habitant de 1.062€. La xifra, que s'allunya força de la resta de municipis de la comarca, és bastant propera al deute per habitant de municipis com Manresa (975 €/hab), Vic (924€/hab), tot i que bastant superior a Vilafranca del Penedès (503€/hab) i fins i tot de Barcelona ciutat (476€/hab).

Dels municipis anoiencs, després d'Igualada el segon que té més deute financer per habitant és Masquefa amb 751€/hab i La Llacuna 659€/hab.

Municipi Deute Habitants Deute/hab.
en milers d’€ a 31/12/08
Argençola 12 230 52 €
Bellprat 0 91 0
Bruc (El) 419 1.841 227 €
Cabrera d'Anoia 35 1.274 27 €
Calaf 1.089 3.561 305 €
Calonge de Segarra 0 201 0
Capellades 2.705 5.458 495 €
Carme 0 805 0
Castellfollit de Riubregós 0 192 0
Castellolí 83 474 175 €
Copons 65 313 207 €
Igualada 40.531 38.164 1.062 €
Jorba 331 786 398 €
Llacuna (La) 600 910 659 €
Masquefa 6.031 8.029 751 €
Montmaneu 0 200 0
Òdena 18 3.272 5,50 €
Orpí 29 193 150 €
Piera 3.605 14.025 257 €
Hostalets de Pierola (Els) 220 2.426 82 €
Pobla de Claramunt (La) 425 2.235 190 €
Prats de Rei (Els) 0 540 0
Pujalt 144 199 723
Rubió 0 186 0
Sant Pere Sallavinera 0 171 0
Sant Martí de Tous 202 1.150 175 €
Sant Martí Sesgueioles 8 376 21 €
Santa Margarida de Montbui 1.382 9.778 141 €
Santa Maria de Miralles 0 130 0
Torre de Claramunt (La) 1.244 3.615 344 €
Vallbona d'Anoia 205 1.387 147 €
Veciana 0 170 0
Vilanova del Camí 2.943 12.428 236 €
TOTAL 62.326 114.810 542 €

18 Comentaris

J

Josep M. Torras Payerol

Igualada

4 d'abril 2009.11:31h

Respondre

Marc,

Potser tens raó, que les coses no s’han de prendre tant a pit, però a mi que m’agrada molt la ironia fina quan toca, em prenc molt seriosament les coses que crec que ho són.

No podem... Llegir més estar tot el dia vivint a Polònia i no fer-hi res, simplement crec que hi ha d’haver ciutadans que s’impliquin siguin del color que siguin i que la seva implicació els hi surti de l’ànima.

Una vegada feta aquesta introducció, va per tu Lola, retiro la comparança que he fet. Una persona capaç de tenir una ironia tan subtil, no mereix certes comparacions, per tant, les meves excuses i com a mostra de bona voluntat, t’envio un enllaç amb fotografies de flors, picasaweb.google.es/josepm.torras/Flors tria’n una que t’agradi i te la fas teva com a acte de desgreuge. I a partir d’ara quan toqui l’ironia en farem tots i quan toqui ser seriós el mateix.

Gaudiu del cap de setmana i cuideu-vos.

J

Joan

Iguañada

3 d'abril 2009.21:00h

Respondre

Estic d’acord amb tu Lola. S’ha fet i molt. Et deixes, però, el Parc Aqaualata! L’extraordinaria obra de recuperació del riu i l’espai que dona nom a la ciutat. Tot el canvi que ha sofert... Llegir més el barri de les adoberies on tothom hi vol tenir un loft amb vistes al parc fluvial.

Ja se que es va fer amb fons europeus gràcies a les gestions del Sr. Calbó, però, es just reconeixer que ha estat una realització emblemàtica.

Però, a mi el que m’ha agradat més és el gran canvi en la cultura i en els esports que hem aconsseguit amb la gestió de l’Entesa.

Mai haguessim imaginat les tres copes d’europa de l’IHC ni molt menys que el Club de Futbol Igualada estés aquesta temporada a segona divisió estatal! I tot per les impagables gestions del regidor Figueras.

I la cultura? L’obra pública és important, però, el Festival de Cinema Català, nascut de l’impuls donat al certamen de Cinema Amateur, hores d’ara és un referent cultural del sud d’Europa.

I els premis Fàtima? A mi no m’agrada el ”flamenco”, però, s’ha de reconeixer que Igualada s’ha convertit en un punt de referència en aquesta expresió cultural. No cal dir que tots els igualadins ho vivim intenssament i que la quantitat de visitants (150.000 l’any passat) fan indiscutible l’èxit d’aquests premis.

Be, Lola, Lolita, Lola, com ho veus?

L

Lola

Igualada

3 d'abril 2009.20:12h

Respondre

Marc, val més ser incompresa que compresa...

;-)

J

Josep M. Torras Payerol

Igualada

3 d'abril 2009.17:22h

Respondre

Lola,
Mira no t’ofenguis però em recordes molt, per com t’expresses a en Cuerva, però en versió femenina.
Que jo sàpiga l’Hospital no l’ha construït l’Ajuntament (es Comarcal) o si! I... Llegir més t’asseguro que hi havia llocs més adients per fer-ho, i això si ho va decidir Entesa.
Però tot son opinions.
Dir que Igualada és una capital de referència a Catalunya, en que et refereixes en endeutament o en atur?
Dir que Igualada té façanes més maques que abans, després del boom immobiliari, és quelcom surrealista, clar que sí, la majoria son de pisos nous.
Els grans projectes suposo que et vols referir al WTC, Cotonera, Escorxador, Forat de Cal Font, Mercat de la Masuca, Palau de Congressos o només et referies a la remodelació de l’Ajuntament per major gloria d’Entesa, a càrrec dels beneficis de cal Font?
Respecte al tren no sé de què em parles doncs això de 45 minuts deu sortir d’un somni, avui per avui sense fer futurisme es tarda una hora i 40 minuts, suposo que et deus haver deixat l’hora davant.
En quant als recursos obtinguts deuen haver sigut molt minses doncs sinó, no tindríem perquè estar tan endeutats.
El país està en aquests moments ple de gent endeutada que no sap com arribar a finals de més? És això al que et refereixes quan parles que és bo endeutar-se?
Per si no ho saps els diners públics que son de tots, son per administrar-los bé, no per gastar-los a mans plenes.
Aquesta és la teva manera d’estimar Igualada?
Que tinguis un bon cap de setmana.

m

montse

odena

3 d'abril 2009.17:16h

Respondre

Lola, em sap greu, però acabo de llegir el teu comentari i la veritat, no sé que fer, si possar-me a riure o plorar, crec que em decanto pel segon. Igualada capital de referencia per Catalunya, de... Llegir més que? d’atur, de pallassades, de zones blaves.... Hospital amb mes serveis, de que?, si entres a l’Hospital d’Igualada viu igualment no en surts com tinguis alguna cosa greu, t’ho dic per experiencia familiar. Conseguir diners de la Diputació, ves a saber quin preu haurem de pagar. I ja per últim IGUALADA POSA’T GUAPA?, pagant els igualadins. Visc a Odena, però tinc un negoci a Igualada, per tant, pago part d’impostos a Igualada, incloent-hi carrers peatonals, quina vergonya, un carrer nou, que ja està per arreglar-lo, deixat, brut i .... val mes que no continui... T’ha quedat clar. No voto a Igualada, però realment es trist que mani qui està manant.

m

marc

igualada

3 d'abril 2009.16:34h

Respondre

Lola, em sembla que hi ha molt gent que no entén la ironia (us a colat un golàs). Realment cal fer com tú, si ens ho prenem tot a pit no acabaríem gaire bé.

L

Lola

Igualada

3 d'abril 2009.16:03h

Respondre

Sr. Torras, en aquests quasi 10 anys de govern d’Entesa, hem pogut finalment gaudir del model de ciutat tants anys esperats. Igualada, ciutat grisa per excel.lència, ara és una capital de... Llegir més referència a Catalunya.

Per la seva Universitat, pel seu Hospital amb molts més serveis que l’anterior, per l’increment de l’activitat comercial amb l’outlet fet conjuntament amb Fagepi.

I que m’ha de dir de lanova estació dels FFCC? Després de molts anys d’espera, ja podem anar a Barcelona amb tren directe i en 45 minuts.

Ja se que el deute és elevat,però, ha valgut la pena. A més, cal afergir-hi la gran quantitat de recursos que hem sigut capaços d’obtenir de la Diputació i de la Generalitat. Ja se, em dirà que sent del mateix ”color polític” no te tant de mèrit, però miri, ja ho tenim!

A part dels grans projectes que s’han desenvolupant en aquests anys (que si vol li puc detallar més), també n’hi ha hagut molts de petits.

A mi el que m’ha fet més il.lusió ha estat el d’Igualada posat Guapa que amb tant d’èxit ha portat a terme en Pàmies i després en Figueras. Ara dona goig passejar per Igualada. Abans, els carrers estaven bruts i les voreres molt malament. Valia més no aixecar el cap per que les façanes de la zona centre eren de vergonya. Si venien amics de fora, patia per si miraven les cases dels principals carrers (pels altres mirava de no passar-hi).

Quin canvi! Espero que això no m’ho discutirà!

Espero que el 2011, l’Entesa pugui governar 4 anys més per acabar d’arrodonir la feina i deixar Igualada en el lloc que ens mereixem.

J

Josep M. Torras Payerol

Igualada

3 d'abril 2009.15:03h

Respondre

Home, estic content que la Lola descobreixi les seves preferències, ara ja sé a que m’haig d’atendre, amb les seves respostes a posts meus.
Be, deixant apart aquest incís, que Igualada sigui... Llegir més un dels Municipis més endeutats d’Espanya, no ha d’estranyar a ningú, l’Ajuntament està endeutat fins al límit legal i les empreses Municipals han sigut creades per poder endeutar-se encara més, sense haver de sotmetre’s a la Llei de regim local. En aquest apartat Igualada i el seu mirall Reus, l’Ajuntament amb més empreses Municipals de Catalunya estan emparentats.
Ja ho deia el meu avi ”amb els teus, que de coses en faríem”. Es d’una claredat meridiana que estem molt mal administrats i no podem fer servir com la Lola, arguments demagògics i peregrins, per justificar-ho. Administrar no vol dir no tenir límit a l’hora d’endeutar-se, sinó fer servir amb seny els recursos que és tenen, no els que no es tenen.
Entesa en aquest apartat és un dels més bons exemples d’Espanya, com a mals administradors. I ara amb les Empreses Municipals, l’endeutament pot sobrepassar qualsevol límit.
Si ara ja és veu gràficament que estem molt endeutats, només per fer una comparació gràfica, l’endeutament que suposaria pels ciutadans d’Igualada fer per exemple el WTC, seria i tiro curt d’uns € 1.750 per ciutadà, que s’haurien de sumar als ja esmentats, amb el que ens situaríem al nivell de Madrid, que van de rècord (negatiu per cert).
Ànims Entesa, que podem arribar a ser els primers, seguiu així i que Deu ens agafi confessats a tots els demés.

C

CulActiu

Anoia

3 d'abril 2009.11:18h

Respondre

Cal analitzar be les xifres. De la llista (total de l’estat) cal treure els municipis turístics. És evident que la població real és superior a la censada.

Així, Calafell, Vendrell, Sitges,... Llegir més Calvià, Cambrils, Malaga i Benalmadena caldria ponderar-los.

Ceuta, per les seves característiques pròpies, també.

Així doncs, en realitat Igualada ocupa el 6é lloc de l’estat!!!

L

Lluiset Palop i Flairol

Igualada

3 d'abril 2009.10:27h

Respondre

Igualada és, en proporció, el segon municipi de la província de Barcelona més endeutat. Certament, deplorable. El segon de Barcelona i el 13 de tot Espanya. Tenim uns gestors de... Llegir més pena...Insisteixo, José Zaragoza, pren nota...

J

Joan

Igualada

3 d'abril 2009.10:06h

Respondre

Analitzant les dades he trobat el rànking de ciutats que mes deuen d’Espanya i tenim el honor d’ocupar el 13 lloc de la classificació si que es trist si, us passo el... Llegir més link:

http://www.economiadigital.cat/cat/downloads2/deutemunicipis.pdf

Això no té fàcil solució, espero que no es busquin solucions a base de pujar impostos, augmentar zones blaves, etc. o sigui amb pagar mes sinò amb moderació de despeses....

L

Lluiset Palop i Flairol

Igualada

3 d'abril 2009.08:19h

Respondre

Està claríssim que és insostenible la situació econòmica de l’ajuntament d’Igualada. Tothom sap els sous desorbitats que es paguen al personal laboral i funcionari. Fins i tot els policies... Llegir més són dels més ben pagats de Catalunya. Amb el govern de l’Entesa aquest mal, endèmic, s’ha mantingut. Crec que cal una revisió a fons, i una readaptació del personal a les necessitats. Jo penso que a l’única empresa d’Igualada on cal un ERO de veritat és a l’ajuntament d’Igualada...

m

montse

odena

2 d'abril 2009.19:11h

Respondre

Lola, no em facis riure, suposo que ho dius de broma que tenim millors serveis que Vic, Vilafranca o Manresa. Si no es així es veu clar que ets dels seus. M’agradaria que m’expliquesis quins son... Llegir més els millors serveis. REFLEXIONA.

C

CulActiu

Anoia

2 d'abril 2009.18:17h

Respondre

Ai Jordi! com s’està posant el panorama: zones blaves, outlets, atur, subvencions... Quines sorpreses més ens tens preparades? Això s’en diu morir d’èxit!

I els d’Iniciativa?... Llegir més missings...

I l’oposició? Sr. Calbó, no em crec que no sabés lo del deute quan va recolçar els presupostos.

I els altres? CiU!!! ERC!!! eps! desperteu!

B

Bartomeu

Igualada

2 d'abril 2009.17:17h

Respondre

Això que el Sr. Aymani va criticar moltissim en entrar per primer cop a l’Ajuntament el deute de l’anterior Govern. Es veu que el rector ja no s’en recorda de quan era escolà.
I sort que El... Llegir més World Trade Center no va endevant si no d’aquí 50 anys encara estariem al número 1 del ránking dels endeutats.
Em sembla que lo de fer 2 mandats i prou es una idea genial. Les excepcions a aquesta recla d’or no passen del 0,0001 per mil.

J

Joan

Igualada

2 d'abril 2009.16:45h

Respondre

Amb això si que exercim de capital. Debem igual o més que algunes capitals de província de l’estat (segons el pdf adjunt a l’article*).

Visca la capitalitat!


*si es mira l’arxiu, cal... Llegir més tenir en compte que els municipis turístics tenen més habitants ”de facto” que ”de iure”.

L

Lola

Igualada

2 d'abril 2009.16:21h

Respondre

Be, però, tenim millors serveis que Vic, Vilafranca o Manresa. I, fins i tot, millors que Barcelona ciutat.

El treball de l’Entesa des de 1999 ha donat els seus fruits.

Els meus 1.062 euros que... Llegir més dec (mira, pensava que no tenia deutes...) els dono per ben invertits!

m

marc

igualada

2 d'abril 2009.15:50h

Respondre

I quants milions deuen a empreses privades (sobretot pimes)?
Visca la gestió pública ineficient.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.