TORNAR

El sector turístic de l'Anoia espera recuperar-se de l'efecte COVID19 amb una crida al turisme de proximitat

Els restauradors i agents turístics demanen un pla per posar en valor la destinació

Salut
Dimecres, 20 maig 2020. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Pot ser aquest 2020 un any perdut per al sector hosteler i del turisme a l'Anoia? El sector no llença la tovallola, però admet que caldrà un canvi de xip entre els propis empresaris i els clients també.

El Castell de Tous, un dels atractius del centre de la comarca"És una situació molt complexa, sense precedents" consideren els empresaris de la restauració i del sector turístic de l'Anoia. La sectorial de la UEA, que reuneix una vintena de negocis, declara a AnoiaDiari que "és evident que el turisme internacional se'n ressentirà especialment, i els que en viuen també, i serà per tots plegats un any molt complicat, però s'obren noves oportunitats per a la nostra comarca". Una nova oportunitat que implica atraure el turisme de tot el Principat, o fins i tot de distàncies més curtes: "no som una zona de turisme de masses i per tant el turisme de proximitat, el turisme slow, més sostenible, de Km 0, el de les cases rurals, i també el turisme d'escapada es presenten com una oportunitat".

Per això, apunten que "caldrà que el govern aclareixi la situació i els protocols però també que es deslocalitzi el moviment de turistes cap a zones no tan habituals, que es pugui repartir pel territori català i especialment que arribi a la nostra comarca, serà la manera de recuperar part de l'activitat". D'aquests dos mesos i mig en blanc, gairebé, asseguren que "encara estem valorant les pèrdues. La situació canvia cada 15 dies, i si pensem en l'estiu, se'ns presenta com una gran incògnita. Conèixer l'estat en què estan les empreses del sector, quines mancances tenen, quines pèrdues i quina és la seva situació és el que volem recollir amb una enquesta que hem llançat aquesta mateixa setmana". Cal que el Govern sigui ambiciós en les ajudes, "però el que necessiten les empreses del sector és que es posi de nou en marxa l'activitat".

Obrir amb aforaments limitats

La reobertura dels negocis és amb aforaments limitats. Apunten que "cal que el govern enllesteixi els sis protocols amb qui està treballant (quatre per a establiments turístics (hotels, càmpings, establiments de turisme rural i apartaments turístics), un per a establiments comercials (restaurants) i un sisè que engloba altres activitats de l'àmbit turístic, ja que sense això no podem actuar". Veuen que la "nova normalitat" serà complexa, amb elements de protecció amb "els que haurem de conviure llargues temporades, per tant tots ens haurem d'adaptar, ens reinventarem i treballarem amb totes les garanties i totes les mesures que calguin".

Pel que fa a les ajudes, des del Govern de la Generalitat s'ha impulsat una ajuda econòmica per a microempreses turístiques, "era una partida directa de 2.000 euros que s'ha esgotat bastant de pressa. Però amb això no n'hi ha prou". Ressalten que "al nostre territori, i especialment pel doble confinament de la Conca d'Òdena, vam ser un cas extrem i per això cal promoure la comarca perquè la gent ens torni a visitar. Cal un pla d'inversions per revitalitzar la comarca des dels diferents sectors i pel turisme caldrà un pla i fer una campanya per animar a la gent a què vingui, que ens conegui... Només posant en marxa la roda les empreses es refaran."

Les afectacions són, en aquest moment, "generalitzades, la restauració d'entre setmana, la de cap de setmana, els allotjaments, els esdeveniments que s'han deixat de fer... Tothom està afectat perquè no fins ara no ha treballat ningú. Caldrà una estratègia global. Però hem de ser optimistes perquè com deia, la nostra comarca té un tipus de turisme que permet moltes variants, sobretot slow, no massificat i de proximitat, i per tant estem il·lusionats de poder apostar per aquest turisme, d'alta qualitat que ens ha de permetre anar endavant". Afegeixen que "som una comarca amb diverses denominacions d'origen vinícoles pròpies, culturalment potent, amb una àmplia oferta d'esdeveniments, fires, certàmens i cites, tant fixes com ocasionals, el REC, la Mostra, l'EFB, un turisme rural molt consolidat, apostes pioneres per redescobrir el passat, industrial com el REC o  el vessant més històric, rutes a peu i en bicicleta, activitats i apostes esportives, experiències de gran diversitat.... Hem de reinventar la nostra oferta per formats més reduïts i tirarem endavant."

Per tant, "cal reestructurar i adaptar les accions promocionals i comercials, pensant sobretot en els mercats de proximitat i recuperar la imatge de la comarca que ha quedat afectada per la situació excepcional que s'ha viscut. Però tenim un gran potencial." Acaben amb un missatge optimista: "la gent té ganes de trobar-se, de reunir-se, i quan ho puguem fer, en aquesta anomenada 'nova normalitat', ens trobarem amb una situació diferent però a la que ens adaptarem, ens hi acostumarem més aviat del que ens pensem. No s'ha de perdre la il·lusió, les trobades, de grups, de famílies, de celebracions, de poder fer vacances... la gent i els negocis es van reinventant, ho assumirem i podrem tirar endavant, perquè trobarem la manera de fer-ho."

Més informació sobre la COVID19


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.