TORNAR

El mètode Codelearn, un estímul per aprendre programació per als infants d'Igualada durant la pandèmia

Un mètode pel qual ”els infants ja no són només consumidors, sinó també creadors de tecnologia”

societat
Divendres, 26 juny 2020. 10:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Durant el confinament, els infants i joves han hagut de seguir l'aprenentatge des de casa, amb mètodes estimulants que suplissin la manca de classes presencials. Ara, es plantegen "descobrir el pensament computacional" també als centres escolars.

 

Fa un any, el centre de programació i pensament computacional Codelearn Igualada va obrir les seves portes. Des d'aleshores no ha deixat de créixer i durant els últims mesos ha demostrat ser una extraescolar a prova de COVID-19. Els seus dos impulsors, Àlex i Xavi, van encetar el projecte a Igualada l'estiu passat (la primera seu va ser a Manresa, el 2013), amb els casals d'estiu 2019 i va començar a oferir l'extraescolar el setembre. Expliquen que "hem crescut i sobreviscut al confinament gràcies a la possibilitat de seguir l'extraescolar de manera online. De fet, "des del primer moment que es va decretar el confinament a la Conca vam poder oferir la continuïtat als nostres alumnes, substituint la sessió presencial per videoconferències amb grups de com a màxim tres alumnes". Avui, els casals d'estiu 2020 ja estan en marxa i l'extraescolar continua viva tant de manera presencial com de manera online."

Ara, de cara al nou curs escolar tenen la intenció d'"arribar a les escoles que ho desitgin, i donar a conèixer el pensament computacional a tots els nens i nenes." Els fundadors del centre a Igualada resumeixen la seva filosofia: "aprendre a programar d'una manera divertida a través d'aventures i reptes que se'ls presenten de la mà de personatges ficticis a la plataforma online de Codelearn."

El mètode "permet aprendre cadascú al seu ritme, segons les seves capacitats, i es pot treballar tant a casa com al centre, on no es fan classes magistrals, sinó que es fa una tutorització i un acompanyament." Servei per entrar en contacte "amb altres tecnologies, com Arduino, per treballar la robòtica i l'electrònica, i amb jocs per treballar la lògica i el pensament lateral, com els escacs o Rush Hour."

Aprenentatge autònom

L'aprenentatge continua a casa i "l'alumnat adquireix una constància a l'hora de treballar; recomanem entre 10 i 15 minuts al dia, amb una freqüència d'entre quatre i set vegades a la setmana." En les circumstàncies del confinament dels darrers mesos, consideren que "hi ha hagut l'avantatge pels infants que seguien el mètode, avesats a l'aprenentatge autònom, que durant els mesos de confinament hem vist que és essencial a l'escola. És l'alumne qui descobreix i avança, però mai està sol perquè té uns tutors que l'ajuden i li donen explicacions complementàries. Acabem essent xerpes en el seu camí, mentre ells aprenen de forma natural i progressiva com si fos un joc, sense adonar-se'n."

A més del propi Codelearn, "els infants fan un aprenentatge amb la resta de tecnologies. Lego Mindstorms, Minecraft... Són eines que fem servir per potenciar la seva creativitat i que ens ajuden a tancar el cercle. Per exemple, un robot pot fer una sèrie d'accions en base a la programació. És aquí on volem arribar: entendre el per què i com ho fa. Podem jugar hores a Minecraft com si miréssim la tele, de forma passiva, o bé de forma activa programant dins del propi joc, on podem fer que les coses succeeixin com volem nosaltres. Depèn de cadascú decidir quin rol vol agafar. L'objectiu de Codelearn és que els nens i nenes passin de ser només consumidors a ser creadors de tecnologia."

A partir dels cinc anys

Àlex i Xavi comenten que "a països com Anglaterra, Canadà o Austràlia, la programació ja és una assignatura obligatòria i forma part del currículum de les escoles a partir dels cinc anys." Tot i que "aprendre a programar requereix d'un esforç mental elevat, hem replantejat la manera d'ensenyar la programació i ho fem a través del joc i el plantejament de reptes a través d'uns personatges ficticis a qui els alumnes han d'ajudar. Treballem la capacitat de resoldre problemes i ho fem de manera lúdica."

El pensament computacional del que parlen és "un conjunt de tècniques i habilitats de resolució de problemes. Es pot treballar de moltes maneres i una de les millors és aprenent a programar. No es tracta de pensar com un ordinador, sinó d’aprendre a descompondre problemes en parts petites, reconèixer patrons o dissenyar soluciones a partir d'algorismes. Això ho aconseguim a través de l’educació STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques), que ens ajuda a desenvolupar la lògica, la creativitat o la innovació. I durant la infància aquestes habilitats les té tothom, només es tracta de potenciar-les, independentment de la relació que es tingui amb la informàtica."

 


1 Comentaris

A

Alberto

Igualada

26 de juny 2020.10:33h

Respondre

La millor iniciativa de la comarca!!

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.