TORNAR
PUBLICITAT

Tinta Negra demana que per Reis d'Igualada "es faci una festa inclusiva" sense cap persona pintada

Afirmen que ”aquesta representació ens col·loca en un lloc de personatge irreal, fantàstic, exòtic i estrany”

societat
Dimarts, 10 desembre 2019. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Quan queda menys d'un mes per les cavalcades de Reis (a Catalunya, la més antiga és la d'Igualada), hi ha un intens debat sobre el fenomen de les caracteritzacions dels reis i patges negres. Una de les entitats que s'ha significat més en contra del 'blackface' ressalta que "A moltes cavalcades han tingut un Baltasar de veritat i de patges han tingut els que han pogut. Els que no, no els han pintat".

El col·lectiu d'actrius i actors racialitzats Tinta Negra, en declaracions a AnoiaDiari, ha donat a conèixer el seu posicionament sobre la Cavalcada de Reis de la capital de l'Anoia. Aquesta setmana es reuniran amb representants de la Comissió de Reis, però ja aquest cap de setmana, junt al col·lectiu solidari Casa Nostra Casa Vostra, donaven a conèixer la seva opinió sobre les caracteritzacions de reis Baltasar de persones que van pintades. Les persones del col·lectiu Tinta Negra, que protagonitzen l'espot de la campanya #Baltasardeveritat, afirmen que "el blackface és una caricatura" i demanen que no n'hi hagi a Igualada. Tot i que a Igualada els patges caracteritzats com a gent del Rei Baltasar són més de 900 i que la festa igualadina té una singularitat que la diferencia de les altres, assenyalen que “quan tots els col·lectius organitzats de persones afrodescendents t'estan dient que això és ofensiu, és per alguna cosa. A moltes cavalcades han tingut un Baltasar de veritat i de patges han tingut els que han pogut. Els que no, no els han pintat. La prioritat en qualsevol acte públic és que ningú se senti ofès per la seva integritat física i que tothom s'hi senti convidat. La prioritat hauria de ser intentar fer una festa inclusiva. La tradició no hauria de passar mai per davant de la moral".

En el cas igualadí i de poblacions anoienques, hi ha persones de pares africans que també són patges. En aquest cas, una de les representants de l'entitat entén que "a les persones negres no se'ls pinta de negre, se'ls maquilla". Sobre la pràctica del 'blackface', expliquen que "va sortir de la idea de voler representar a les persones negres, sense que aquestes hi poguessin participar, excloent-les. Però aquesta representació ens col·loca en un lloc de personatge irreal, fantàstic, exòtic i estrany. Tenim mil i una històries sobre això, però de les coses que més m'ha impactat va ser quan estava treballant en un Casal d'Estiu i un infant se'm va apropar i em va demanar si estava pintada. D'on creieu que ho va treure? Va ser imaginació seva o és que realment la seva idea de persona negra es irreal, fantàstica i estranya? Estem creant un imaginari amb les imatges que reproduïm als nostres nens i nenes i hem de ser responsables".

Afegeixen que "això a les persones negres ens col·loca en un lloc molt incòmode i molt surrealista, i els infants negres se senten exclosos de la festa que hauría de ser més màgica per ells, perquè miren a en Baltasar als seus patges i no es reconeixen, els hi fa por i no entenen res". Pel que fa a la campanya #Baltasardeveritat, opinen que "a tot arreu on ho han canviat per fer-ho bé ha millorat. Sigui per la campanya o no, el més important és que tenint un Baltasar de veritat amb els seus autèntics patges ho ha convertit en un acte públic en el que tothom hi és convidat. Sense discriminacions ni exclusions".

Sobre la cavalcada a TV3

Respecte a si es van posar en contacte amb la televisió catalana per demanar que no es retransmetés la cavalcada, matisen que "som persones negres, sobre el que ens afecta, opinem. I vam creure molt necessari que la televisió pública de totes sapigués que estava a punt de retransmetre una cavalcada que exclou i discrimina una part molt gran de la població. Una part de la població que segueix sent invisibilitzada i menystinguda. Els hi vam explicar el que això significava i ells van pendre la decisió".

 

 

 

 

 


12 Comentaris

Ò

Òscar Pallarès Ribera

Igualada

16 de desembre 2019.00:35h

Respondre

Per no voler tinta negra als nostres carrers, quina merda de nom s’han buscat aquests de ”Tinta negra”. :)

A

Anna

Igualada

12 de desembre 2019.08:36h

Respondre

Crec que no s’entén el que és la festa. Els patges, són patges, no és que es pinti a gent blanca de negra, sinó que es ”pinten patges”, és una figura. Estic convençuda que els nens (i... Llegir més la la festa en sí tampoc) no associen els petges amb les persones de procedència afroamericana, són ”personatges” d’una festa, d’un orient llunyà.... Com tampoc s’associen els Tres Reis Mags amb alguns monarques que encara queden pel món.... El color també s’ha fet perquè passin més desapercebuts i els nens no els reconeguin....Em sap greu que es confonguin les coses quan a darrere de tota la gent que fa de patge només hi ha entrega i il·lusió per fer que els infants d’Igualada tinguin una nit màgica de debò.....
Crec que és positiu que es valorin opcions de millora de la festa i que per res del món ningú s’ha de sentir ofès o menystingut, i parlar amb col·lectius que facin reflexionar sobre els valors i la inclusió és positiu, però des del meu punt de vista, no hem de perdre l’horitzó que és una festa que es fa pels nens i que en aquest sentit els més menuts veuen patges i patgesses i tres reins màgics que venen de molt lluny.

J

Jou

Igualada

11 de desembre 2019.13:00h

Respondre

Una superfície mesurada amb hectòmetres cúbics? Em penso que els porteu molls !

J

Jordi

11 de desembre 2019.00:15h

Respondre

Que col·lectius aparentment integradors es radicalitzin, forcin i privin a una societat sana com la catalana de gaudir d’una de les poques celebracions amb 125 anys d’història a Catalunya és,... Llegir més d’entrada, tenir molt poc nivell cultural, molt poca empatia i molt poc respecte.

Així, aquests col·lectius, ja només per les formes impositives i l’afany rupturista, no poden passar mai per davant d’actes culturals considerats com a, ”Festa Popular d’Interès Cultural” (2010) i ”Festa Patrimonial d’Interès Nacional” (2017), on el respecte per mantenir accions i tradicions centenàries preservant-les del pas de les dècades, no es poden ser MAI considerades com a elements hostils a la integració de CAP col·lectiu en una societat integradora com la catalana. Ni MAI ni CAP.

El paper de TV3 i el CCMA (Consell Català de Mitjans Audiovisuals), seguint el joc d’aquestes suposats col·lectius integradors i proteccionistes, és realment lamentable.

Per a més informació: www.reisigualada.cat

#Igualada #ReisIgualada #TV3LaSeva #TV3

M

Marc

Igualada

10 de desembre 2019.20:48h

Respondre

Qui poca feina té el gat pentina .

És la nostra festa. Tothom hi és convidat i en pot formar part independentment de la raça.
On és la discriminació?

Els ”ofendiditos” ja cansen... Llegir més ... Una altre burda maniobra per fer-se notar i rascar en un futur el màxim possible de l’erari públic.

Deixeu en pau els nostres Reis ... la festa de la il·lusió i la quitxalla.

I

Igualadina

Igualada

10 de desembre 2019.18:08h

Respondre

Es una festa per a tots ,petits i grans i si ara com suggereixen alguns ,volen que els participants- ,dels quals s’ha de dir que en són de manera voluntària,costejant- se ells mateixos ,roba i... Llegir més caramels,que van a totes les cases a repartir alegria sense rebre res-,vagin amb la cara neta ,tal com raja,sense pintar,que vol dir que ens saltem una tradició mil·lenària i els tres reis d’orient cada any seran d’un to de pell segons oferta? O és que ara les cavalcades només hi aniran patges i rei Baltasar que tindran la pell negra de veritat? Es a dir cap altra persona tindrà opció de ser patge negre perquè és irreal i potser ofensiu ?
Estic d’ acord amb els comentaristes Joel , Gerard,Pol,Antoni, Joan i penso que és una reivindicació que no té cap mena de sentit

J

Joan

Igualada

10 de desembre 2019.14:04h

Respondre

Em sembla una vergonya que sense si més no haver-se documentat opinin amb tanta lleugeresa sobre una festa que porta 125 anys d’història i amb característiques molt particulars i amb diferència... Llegir més a altres poblacions. En la Festa d’Igualada no és només la cavalcada és tot una festa que va des del 28 de desembre fins al dia 5 de Gener amb la participació de més de 1000 voluntaris, els quals arriben a totes les llars de la ciutat lliurant els regals als nens i nenes incloent hospital, Residències d’Ancians i cases de beneficència. Tots els participants són voluntaris ningú cobra res a l’inrevés a molts els costa diners per sortir per exemple. Els vestits són de propietat, els caramels que es tiren durant la Cavalcada i molt més.
M’agradaria que algú dels famosos que critiquen aquesta festa es documentin o bé visitin la Festa i comprenguin la particularitat de la nit màgica de Reyes a Igualada.

A

Antoni

Igualada

10 de desembre 2019.12:04h

Respondre

Aquests senyors diuen que és ”una cavalcada que exclou i discrimina una part molt gran de la població”. Perdoni, hi ha algú a la Cavalcada d’Igualada que no vagi pintat? En tot cas, si anar... Llegir més pintat és discriminar, no es discrimina a una part molt gran, sinó a tothom, perquè ningú hi surt tal com és. N’estic fins al capdemunt que gent que no han vist mai la festa ara a un mes de la festa, vagin de vedettisme a sortir pels diaris.
I potser que vagin sortint els col.legues polítics igualadins del diputat origen de tot, i que donin la seva opinió. No dubto que pensen que tot aquest sidral és una bestiesa, simplement voldria estar segur que el fet de pertànyer a un partit polític no els ha fet perdre l’esperit crític.

Perquè si és així, dubto que siguin dignes d’ocupar càrrecs públics a la nostra ciutat. Doncs si el carnet polític va per sobre de tot, serien uns mals representants dels interessos de tots els conciutadans.

P

Pol

Igualada

10 de desembre 2019.11:39h

Respondre

Totalment d’acord Gerard.
Els patges són personatges, no persones. Si una persona de color participa de la cavalcada, també s’hauria de pintar de negre per ser patge. De la mateixa manera que... Llegir més els occidentals van pintats de blanc quan van de patge o de rei blanc, tot i tenir la pell clara.
Fins i tot entenc la reivindicació que una persona de color ha de poder fer de patge blanc o rei blanc, evidentment. Aniria pintat i punt. (com tots)
Però és una estupidesa aquesta manera de barrejar dos coses que no tenen res a veure. Qualsevol persona de color pot participar a la festa fent qualsevol personatge (on està el racisme?) i els patges són personatges que com a tal no se’ls denigra (on està el racisme?). No veig racisme per enlloc. M’ho hauran d’explicar millor.

j

joel grau llucià

manresa

10 de desembre 2019.10:46h

Respondre

Esperant -delerós- que l’Associació de Barbuts exigeixin Pares Noël amb barba blanca real, que l’Associació d’amics de la Fusta reclamin Tions sense pintar i que l’Stan dels Monty Pyton... Llegir més pugui per fi ser Loretta i poder interpretar a la Verge Maria als Pastorets.

p

paio

Igualada

10 de desembre 2019.10:20h

Respondre

Totalment d’acord amb en Gerard i molts, moltíssims més.
Aquesta gent segur que son molt respectables i tal, però ni entenen res ni tenen cap dret a interferir en una festa nostra i dels... Llegir més nostres nens.
Només tenen raò quan diuen que son personatges ”irreals, fantàstics, exòtics i estranys ”, però en un sentit exactament contari al que ells volen dir.
A Igualada tots sabem que en cap moment hi ha hagut intenció de ofendre ni menystenir ni excloure ningú, sigui blanc, ros o negre, i tots van maquillats, i precisament perqué es una festa feta per la gent d’aquí es maquillen per evitar que siguin reconeguts per la gent d’aquí.
I quan portin 900 nois i noies de pell fgosca que vulguin fer de patges, sense cobrar, que parlin català, i coneguin Igualada i comprenguin el sentit de la festa DELS NENS, potser en podrèm començar a parlar. Entretant, NO.
La suposada anécdota de la pregunta de un nen es perfectament lògica en un nen i de resposta fàcil i lògica. Demostra voler trobar problemes on no n’hi ha.
No hi veig ni un bri de racisme a la festa del Reis de ”L’Orient” (i aquest lloci també es irreal i fantástic i exòtic).
En resum, no fotem, i espero que cap carellot vulgui fer cap numeret davant de nens en cap dels dies de la festa del Reis.
”De fora vingueren i de casa ens tregueren”? Au va!

G

Gerard

Igualada

10 de desembre 2019.08:34h

Respondre

Perdoneu, però això ja passa de castany-obscur (mai millor dit). És una vergonya que anem qüestionant qui, com i perquè es pinten les cares en una festa tradicional com la de Reis, que és la... Llegir més ”Festa de la Il·lusió” (aquí no parlem del món real, parlem del món imaginari dels Reis d’Orient, de quelcom que han de creure els nens i nenes amb la seva innocència). Em sembla de jutjat de guàrdia que barregem conceptes. Quin problema hi ha que en Baltasar sigui un cara pintada ? Que algú m’ho expliqui amb arguments seriosos. Sabem que vol dir respectar les tradicions ? Us asseguro que no sóc ni de dretes ni tampoc vull saber res d’alguns ”carques” que dirigeixen la festa de reis a Igualada, però d’aquí a caure en paranys ridículs i en bonismes de fireta no m’hi trobareu. Cares pintades a la Festa de Reis, avui, ara i sempre, si la societat d’Igualada ho vol així. Les tradicions es respecten o es treuen, però no es deixen a mitges.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.