TORNAR

'El tèxtil no està en crisi, les empreses tèxtils de l'Anoia, sí'

Joan Jubert: 'els responsables d'això són els directius de les empreses'

economia
Dimarts, 16 abril 2013. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Fa uns dies parlàvem dels EROS que hi havia hagut en importants empreses tèxtils d'Igualada, i volíem saber què hi ha al darrera d'això. Continua sent el tèxtil un sector en crisi o és només a l'Anoia on les empreses d'aquest sector no funcionen? Joan Jubert , consultor a Repensarlaempresa, afirma que les empreses tèxtils viuen un bon moment, encara que no a l'Anoia, on un model de negoci basat en els paradigmes del segle XX es fragmenta i on 'els únics responsables d'aquesta situació ón els propis dirigents'- afirma.

Joan Jubert, consultor d'empreses dins de Repensar la empresa

Jubert afirma que 'El repte diari de les empreses líder és superar les expectatives del Senyor Client'

Parlar de 'sector' del tèxtil és parlar un concepte del passat

Pel consultor Joan Jubert, parlar de 'Sector' del tèxtil és parlar d'un concepte del passat: 'avui en dia parlar de sectorses parlar d'empreses que comparteixen en la majoria de casos un model de negoci que ha caducat, amb conceptes i idees de gestió vells i sense cap futur'.

Segons Joan Jubert, no és el tèxtil en general el que està en crisi sinó les empreses tèxtils de l'Anoia les que ho estan: A diferència de les empreses tèxtils de l'Anoia, afirma Jubert, algunes de les empreses que lideren el món, com Inditex, Mango i Desigual, no formen part del sector, perquè no els interessa i no els aporta res. En aquestes empreses líders, 'tots els actors del negoci són venedors i tots comuniquen, perquè el seu gran repte de cada dia es superar les expectatives del senyor client'.

Segons Jubert, 'l''Anoia ha tingut un lideratge en el tèxtil que s'ha anat esmicolant al llarg dels darrers anys amb uns models d'actuació del segle XX'. 'Els únics responsables d'aquesta situació -segons Jubert- són els propis dirigents d'aquestes empreses'.

Aquestes grans empreses líders 'tenen un full de ruta potent amb aquests trets principals: la identificació del diferents tipus de clients, una proposta clara de valor per cada tipus de clients, un diàleg amb el client final, un equip de gestió preparat i potent, la internacionalització tant de les operacions com de les vendes, la integració estratègica de les TIC en els processos de l'empresa, i la integració d'internet com a un venedor excel·lent'

Les empreses anoienques no han afrontat el canvi de paradigma: S'ha d'escoltar els problemes del Senyor Client

Segons el consultor de Repensarlaempresa, les empreses tèxtils de l'Anoia fan servir encara un model del segle XX i no han aforntat el canvi de paradigma que correspon a les empreses del segle XXI. La manera d'afrontar aquest canvi de paradigma segons Jubert 'es acceptar que el món no ens necessita a menys que siguem capaços d'oferir un valor diferencial i/o resoldre els problemes del Senyor Client. El concepte pot ser massa acadèmic per algú, però es la clau del canvi i de les oportunitats, i la bona noticia és que està al abast de tothom si escoltem amb empatia als clients'.

Segons Jubert si mirem el món amb la lent dels paradigmes del passat només veurem que el país està trinxat, però si canviem la lent visualitzarem les oportunitats. Aquesta lent meravellosa es diu 'Model de Negoci' i el model de negoci sempre comença per entendre els problemes del senyor client i com i de quina manera som capaços d'oferir solucions competitives i amb un valor per aconseguir la fidelització i el creixement'.

Segons el consultor de Repensar la empresa, 'avui en dia no serveix el ''más de lo mismo" on la rutina mental és un suïcidi quotidià. S'ha de tenir l'actitud i la voluntat de trencar paradigmes i per això no és necessari inventar la roda, només s'ha de tenir la curiositat de mirar el que passa al món, entendre què i com ho fan els referents mundials i sobre tot escoltar per entendre al Senyor Client'.

'El món està ple d'oportunitats'

Segons el consultor de Repensar la empresa, 'està clar que parlar d'oportunitats en un país en recessió, amb retallades pressupostàries, Eros, POR amb majúscules, amb uns Bancs sense diners o amb poc interès per donar finançament perquè han de resoldre els seus propis problemes, resulta si més no paradoxal, però es així... el món està ple d'oportunitats'.

Jubert cita a l'economista Tom Peters, considerat un gurú en matèria de direcció d'empreses quan deia que "quan el capital i la tecnologia són accessibles a tots per igual, el que marca la diferència és la qualitat del equip humà" i en aquest sentit, segons Jubert, 'són les persones -els accionistes i dirigents, primer i a continuació tots els col·laboradors-, els que han de generar el primer nivell de "diferenciació" per aconseguir, primer la supervivència i després el creixement'.

Cada empresa ha de buscar la seva pròpia fórmula d'innovació

Jubert suggereix a les empreses de l'Anoia que busquin la seva pròpia 'amanida d'innovació', la seva pròpia mescla d'ingredients innovadors. 'No cal inventar la roda, es tracta de visualitzar el món i veure com i de quina manera altres experiències empresarials del nostre entorn -però sobre tot d'altres sectors-, solucionen els problemes del 'Senyor Client'.

El consultor de Repensar la Empresa ens posa alguns exemples pràctics: 'quan ens ensenyen que un supermercat obre una botiga virtual al metro de Seul, -més enllà dels conceptes tecnològics-, es important entendre els nous paradigmes que es van plantejar a l'hora d'impulsar-lo: Créixer sense fer més obertures d'establiments convencionals i aconseguir que la botiga vagi al client enlloc de que el client vagi a la botiga'.

Jubert també ens parla d'un altre exemple: 'a Montmeló una empresa familiar que té una ferreteria, ja ha aconseguit vendre més via online que a la botiga de tota la vida, i en el seu procés d'innovació fins i tot ha canviat la botiga física per un nou concepte de show room on la tecnologia és la reina i la relació amb el client tota una experiència vivencial'. Per Jubert 'això son motius suficients per posar en qüestió el nostre model de negoci, però sobre tot la nostra relació amb el client'.

Recomanacions principals per a empreses del segle XXI

Les receptes, segons Jubert, 'han de ser personalitzades perquè els problemes son únics', però a tall genèric suggereix 'reflexionar -però sobretot, actuar-, sobre una sèrie de qüestions. Segons Jubert és imprescindible 'contractar gent molt bona (cal recordar que el bon líder és aquell que es capaç de contractar gent millor que ell o ella), entendre el món d'Internet i les Xarxes Socials, aconseguir una orientació radical cal al client (no és fàcil, però és imprescindible), escoltar els clients i mirar el món per "redefinir la proposta de valor", qüestionar-se el model de negoci actual (el QUÈ, per QUI i el COM), internacionalitzar, utilitzar intensivament les TIC i Internet; treballar la multicanalitat (els canals que vulgui el senyor client); cercar aliances per poder fer allò que no podem fer sols, i comunicar, comunicar, comunicar.. (el que no es comunica, no existeix).

No es tracta de fer diners sinó clients

El consultor Joan Jubert conclou que 'nosaltres individualment no podem canviar el món, ni l'economia, però sí que podem canviar les nostres pròpies idees, sí que podem mirar el món amb una lent diferent, sí que podem ser diferents i fer que el Senyor Client percebi aquestes diferències. Sí que podem veure el món en positiu per detectar les oportunitats, ja que en el món de la mediocritat, els que treballen per superar les expectatives del senyor client sempre tindran resultats racionals i emocionals millor que la resta. No es tracta de fer diners, sinó de fer CLIENTS'.


13 Comentaris

c

cris

Vilanova i la Geltrú

24 d'abril 2013.20:16h

Respondre

Has destapat la caixa de trons!

R

Robert Marti

Igualada

18 d'abril 2013.05:25h

Respondre

Aqui quan algu es critic, tothom se’t tira a sobre i se’l titlla de negatiu i pessimista. Gran article per a reflexionar.

M

Maria

Igualada

17 d'abril 2013.00:38h

Respondre

Continuem doncs, ja que el tema és prou interessant. La fabricació a la Xina ha estat un desastre. La qualitat no té res a veure amb la que sabem fer aquí a casa nostra. Es nota moltíssim i... Llegir més esclar volem tenir més beneficis amb uns models que es venen a preu d’or. Qui no ha comprat una peça d’aquestes marques famoses que anomeneu per aquí els comentaristes i estan fabricades per quatre euros? Hi ha moltissima gent que no entén de qualitat i compre peces barrades i pintades amb retolador perquè l’estampat no ha quedat prou bé,i no se n’adonen i estan pagant un producte que no té qualitat. Les peces d’abans duraven anys i es mantenien perfectes amb el pas del temps, ara no, ara toca vendre i vendre,.... Es questió de mentalitat o jo què sé!

p

pep

capellades

16 d'abril 2013.23:18h

Respondre

Perdó eh senyor Joan, però no digui mès bestieses! Les empreses com Mango, Inditex i Desigual, igual que la resta també s’han enfonsat al mercat nacional i s’hi han crescut és perquè ho han... Llegir més fet fora, i ja està.

Que les empeses fa temps que estan enfocades al client més que no pas al producte és una obvietat i parlo de Sita Murt i de Desigual per exemple, a una l’hi ha anat bé i a l’altre no tant i és perquè a una l’hi van enxufar liquidesa amb l’entrada de no sé quina mena d’accionista i va poder fer una internacionalització com Déu mana i l’altre es va quedar a les portes i s’ensorra com totes les altres perquè el mercat nacional s’ha enfonsat, i ja està. I no és que una ho hagi fet més bé que l’altre, sempre es tracta d’esforç i d’oportunitats. I que consti que cap de les dues és Sant de la meva devoció.

Altre cosa és com ha treballat la marca Inditex (buida) i Mango (que es retoralimenta) i els valors que representen, i la clau de l’èxit no està en atendre les necessitats dels clients, sinó en com aquests et percebin i per tant en el seu posicionament i ja està.

I per això aquest són líders, perquè en la ment del consumidor, són tendència bon preu, que és el que ara toca...raonament que xoca de ple amb el que fa un temps tothom clamava i que era especialització i qualitat...i amb als que se’ls aconsellar això ara no els hi digui que no estan ben adaptats a vendre prontomoda fabricada a la Xina.

A

Albert Rossell

Igualada

16 d'abril 2013.22:54h

Respondre

Gràcies per la teva lliçó magistral, com sempre, Joan.

A tots aquells que us hagi agradat aquest article, podeu anar dissabte a les 10.00 hores a l’Ateneu Igualadí. El Joan Jubert... Llegir més pronunciarà la conferència ”Valor per preu” i posarà l’accent en què les empreses d’avui en dia han de ser solucionadores dels problemes dels clients,en comptes de meres venedores de productes o prestadores de serveis.

És un acte que s’emmarca dins de les xerrades informatives per presentar el 3r Postgrau d’Emprenedoria de la UPC, que començarà el 17 d’abril a l’Escola d’Enginyeria d’Igualada.

El Joan és un dels professors del Postgrau i també va ser el meu mentor. Creiu-me que val la pena escoltar-lo i parar a reflexionar el que et diu.

D

David García

Igualada

16 d'abril 2013.22:52h

Respondre

Ens encanta fer titulars i ens oblidem que la majoria de les generalitzacions son mentida. La majoria de clústers tèxtils europeus han desaparegut en els darrers 20 anys mentre que el cluster... Llegir més tèxtil i moda de l’anoia manté 2.000 professionals i 300 milions d’euros de facturació agregada (tot el sector aeroespacial català no arriba als 100 milions d’euros de facturació agregada). Moltes de les marques de l’anoia centren els seus esforços en el consumidor, venen per Internet, desfilen a les passareles de moda i construeixen marca, exporten (algunes d’elles fins el 80% de la seva facturació), han construit retail propi i treballen cada dia per a la seva diferenciació. Es molt nostre això de menys tenir el nostre patrimoni i cercar culpables en moments de dificultat. A l’anoia tenim una de les cinc marques catalanes amb major creixement percentual en la darrera dècada (segons dades elaborades pel cluster tèxtil i moda de Catalunya). Afortunadament, mes enllà d’articles oportunistes i de receptes generalistes, a l’anoia encara tenim alguns empresaris i treballadors que, tot i les dificultats de l’entorn (el sector de la moda només a Espanya s’ha reduït un 25% en quatre anys) treballen cada dia amb il.lusio i esperança en el futur.

J

Joan Jubert

Igualada

16 d'abril 2013.20:23h

Respondre

Tots els comentaris son encertats des de la seva visió del problema però al meu entendre desenfocats respecte del que indico en l’article y voldria precisar uns punts:

1 - Les regles del joc es... Llegir més van canviar fa més de 20 anys en els acords del lliure comerç mundial
2 - Durant aquest llarg període, moltes empreses van ignorar el que passaria y no van prendre cap mesura de canvi
3 - Aquestes regles son les que han permès que la gran majoria de productes siguin avui més econòmics que anys enrere i en certa mesura han democratitzat la moda
4 - Les empreses capdavanteres amb un model de negoci ”actual” han creat molts més llocs de treball que els que s’han destruït a l’Anoia
5 - Les empreses que no han canviat, segueixen sense canviar i esperen que el mon canviï per adaptar-se a les seves necessitats

tot i així.. el mon està ple d’oportunitats i només cal recordar que més enllà dels Pirineus hi ha vida, i per les petites empreses el mon digital, les tics i Internet han de ser les eines i l’espai per menjar-se el món amb la condició d’oferir una proposta de valor que superi les expectatives del senyor client.

La gran clau es sempre tenir clar que no es tracta de guanyar diners, sinó de fer clients.

Un altre cosa es pensar i trobar alternatives per les persones que estan patint el resultat d’un enfocament estratègic erroni, perquè elles son un patrimoni de talent i coneixement que mereixen una solució

j

jo.sep

IGDA

16 d'abril 2013.14:39h

Respondre

Diuen que Cristòfor Colom fou el primer consultor de la història:
1) no sabia on anava
2) mai va saber on va arribar
3) ho va pagar un altre

E

Eduard Ruiz

Igualada

16 d'abril 2013.13:17h

Respondre

Aquesta reflexió que ens proposa avui Joan Jubert podria ser una simple anècdota, que passa desaperçeguda, si al darrera no amagués la greu situació de molts treballadors que han perdut la... Llegir més seva ocupació, i sovint les il.lusions per afrontar el dia a dia, i també la dels empresaris que han vist perdre la seva empresa i patrimoni, directa o indirectament.

És evident que els responsables últims dels resultats de les empreses (els bons i els dolents) son dels seus directius, que han de tenir la capacitat i competència en preveure els canvis en els factors, que condiciones la seva empresa, i de prendre les decisions adequades abans que la competència.

Quan Amancio Ortega va obrir la primera botiga de Zara en La Coruña en 1975, aviat farà 40 anys, en Igualada havia la seu d’importants empreses del sector tèxtil que estant en el record de tots. La situació actual d’uns i altres és la conseqüència en el encert de la tria i renovació dels equips directius.

La gestió d’una empresa és molt complicada, pel gran nombre de factors que intervenen: externs (obertura dels mercats, accés a matèries primeres i energia, finançament, fiscalitat, infraestructures - de formació, innovació, transport, telecomunicacions - , suport de les administracions, acció sindical, etc.) i també interns (competivitat dels productes i serveis oferts en un mercat globalitzat, mitjans tècnics, humans i financers, elements de direcció i organització, etc.).

Maria apunta a l’incompetència de alguns directius. Carles, la manca competitivitat degut als impostos. Cesc Alcaraz apunta a millorar l’eficàcia i eficiència, i amb això coincideix els resultats de l’informe OBSERVATORI DE LA COMPETITIVITAT – 2012, que des de fa 5 anys elabora l’ Associació / Col.legi d’enginyers industrials de Catalunya, en el qual s’analitzen, els principals factors, externs i interns, que condicionen la COMPETIVITAT DE LES EMPRESES INDUSTRIALS A CATALUNYA. Un any més es posa en evidència la percepció, entre els enquestats que la PRODUCTIVITAT és el factor intern amb la pitjor Situació actual: Molt desfavorable (4%), Desfavorable (38%) , o Regular (38 %), malgrat la seva Importància: Alta (44 %) o Molt alta (49 %) en la COMPETITIVITAT.

El tema de la competivitat no és fàcil i per això no es pot despatxar amb simples “receptes de llibre” (si fos així el trobar la solució no seria tant preocupant) . El que sí cal és una reflexió profunda de tots els factors en el que es mou cada empresa en particular, començant pel factors interns (algun dels factors externs poden ser comuns en el sector i/o comarca o país), conformar el MODEL DE NEGOCI i tenir la determinació, la capacitat i competència de millorar-los, de forma sistemàtica, sense pausa (la pràctica de la coneguda “cultura de la millora continua” que tant bons resultats va donar als japonesos, en país mancat de recursos de tot tipus després de la desfeta de la segona guerra mundial).

Tant debò aquesta reflexió sobre el model de negoci que ens proposa Joan Jubert, que pot semblar de forma provocadora, ens mogui a tots (empresaris, gestors, tècnics, treballadors, organitzacions empresarials i sindicals, administracions) a millorar la forma de gestionar les empreses de la comarca, la seva competitivitat i l’ocupació.
Com diu Ester, el tema és interessant; no més afegiria súper interessant, i que mereix els esforços de tots.

M

Maria

IGUALADA

16 d'abril 2013.09:34h

Respondre

Com extreballadora d’una empresa textil que va tancar haig de dir què moltes d’aquestes empreses actualment estarien funcionant. M’explico: els dirigents de moltes empreses eren uns... Llegir més incompetents que no sabien que era treballar i que tenien uns salaris bestials per estar jugant al solitari en l’ordinador quan li portaves els informes que t’havien demanat o preparant el proper viatge d’estiu o venent gossos o venent cotxes per internet. Els treballadors que realment volíem treballar i necessitavem treballar som els grans perjudicats per culpa de tant egoïsme. Cap empresa pot funcionar amb gestors d’aquests tipus i n’hi havia molts i eren uns vividors.

C

Carles

Igualada

16 d'abril 2013.08:06h

Respondre

Discrepo totalment d’aquest señor.
Sota el meu punt de vista els culpables de la crisi textil son les marques que segons ell lideren el mercat. Si pensa en un futur es emportarse la produccio als... Llegir més paissos asiatics i deixar les empreses ja no de l’anoia sino de Catalunya sense feina el felicito. Quin futur es aquest, gent engreixan les cuas del INEM. Quants tallers petits penjaven d’aquestes grans empresas que s’han endut la produccio?.
Que a pasat al Valles amb el mon dels telers? i al Maresme amb la industria de les circulars?
a mi em sembla que el problema es un altre, cada cop som menys competitius degut als elevats impostos que s’han de pagar per treballar.

C

Cesc Alcaraz

16 d'abril 2013.06:19h

Respondre

Estic totalment d’acord amb el que planteges, Joan. Cal canviar moltes coses i comencem per l’actitud. Tota aquesta energia malgastada en queixar-se s’acaba perdent. És necessari focalitzar-se... Llegir més en els models de negoci del futur, que són molts, per tirar endavant les empreses. Menys queixes i més treballar amb eficàcia i eficiència.

E

Ester Vich

Igualada

16 d'abril 2013.03:53h

Respondre

Interessant article del senyor Jubert.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.