//Plugins sense CDN ?>
Guisado entén que la ubicació prevista per al nou outlet, el pla de Can Riba, és estratègica i generarà un impacte positiu per a Òdena, la Conca i el conjunt de la comarca, gràcies a les seves comunicacions. L'alcalde d'Òdena remarca que "cadascú ha fet la seva feina i l’ha feta bé", ja que 'tan Fagepi com la UEA han jugat un rol molt important, començant per permetre la mateixa llicència". Aquesta només es podia atorgar per a capitals de comarca amb més de 20.000 habitants, o bé, en el cas d'Òdena, per aquells projectes que tinguessin recolzament empresarial.
Guisado ha reiterat que 'són els emprenedors els que han de dinamitzar l’economia perquè són els màxims experts en aquesta tasca. Nosaltres, els polítics, els ho hem de facilitar al màxim'.
David Garcia, gerent de Fagepi també mostra la seva satisfacció per un projecte en què fa anys que treballen i que ells mateixos van iniciar l'any 2004. Segons Garcia, el nou outlet pot representar una inversió d'uns 20 milions i pot generar, a mig i llarg termini, prop de 130 llocs de treball. "Com associació tèxtil que defensem les marques i el fluxe històric d'aquest sector, creiem que serà la manera de mantenir i multiplicar per 4 o 5 el nombre de visitants", ha dit Garcia. Ell també felicita als promotors del projecte, la societat Iter Metropolità SL, l'ajuntament d'Òdena, el Consell Comarcal, la Cambra de Comerç, la UEA i a ells mateixos.
La crisi econòmica afectarà al finançament del projecte?
En relació a l'actual context, Guisado s'ha mostrat optimista a l'hora d'executar finalment allò que el disseny preveu: 'els inversos continuen mantenint la seva aposta i res fa pensar que per part seva s’hagi d’enraderir o aplaçar res'. El nou outlet té un cost d'uns 20 milions d’euros, quantitat que finançaran a mitges Iter Metropolità SL i un soci inversor, i la finalització de les obres es preveu per a mitjan 2011. Mentre la promoció i venda d'habitatges al voltant de l'outlet per part dels promotors no avança al mateix ritme, Guisado ha explicat que ara apareix també el repte de la promoció d’altres zones comercials adjacents al nou centre comercial.
Des de Fagepi, David Garcia creu que el factor crític és el fet que el gestor del centre comercial es vinculi a l’operació, però també és optimista, perquè 'cal tenir en compte que estem en un entorn regulatiu i normatiu que posa fre al lliure establiment i, aquell qui tingui una llicència comercial té mirades i interès per gestors comercials i inversors'. Així, segons Garcia, si bé no és el millor moment, tenir la llicència és tenir un actiu important'.
Tot i això, l'alcalde d'Òdena no ha estalviat (auto)crítiques a l'administració, perquè "els promotors han estat esperant molt temps autoritzacions i tràmits, i el ritme de l’administració, molt diferent a l’econòmic, ha fet perdre un temps important". Encara sense papers oficials de l'aprovació del projecte en mà, però, Guisado ha remarcat que després del disseny, ara toquen més papers executius, d’urbanització i reparcel•lació, juntes de compensació... "Així que per la nostra part mirarem de ser àgils, i fer que la Generalitat tingui també la mateixa agilitat.
La doble crisi del tèxtil a l'Anoia: massa tard?
El nou Anoia Outlet vol atraure les principals marques de moda de l’estat del segment mitjà-alt, essent les igualadines Sita Murt, Escorpión, Punto Blanco i Torrades les marques de bandera. A excepció de la primera, però, la resta d'aquestes empreses estan patint fort la crisi, amb acomiadaments temporals o definitius en procés de negociació.
Guisado ha explicat que hi ha una doble paradoxa, pel fet que "certes empreses tèxtils no tenen tantes dificultats de competitivitat com de proveïdors, que a causa de la crisi estan dificultant la tasca de les primeres", i alhora, "aquelles firmes que resisteixen veuen que es van enfortint, perquè també les externalitzacions i inversions a l’estranger ja no es veuen tan clares com abans". El gerent de Fagepi diu que l'outlet no ha arribat massa tard, perquè, encara avui, 'a la comarca hi ha mes de 100 empreses que de forma agregada facturen 300 milions d’euros'. Garcia afegeix que si bé l'outlet arriba 'més tard del que havia de ser, tenim prou empreses i riquesa per gaudir i beneficar-se del projecte'.
L'alcalde d'Òdena creu que les empreses punteres i competitives s’acabaran consolidant, fabricant productes de qualitat més que no pas grans quanitats i preus baixos, així que ell aposta pel valor afegit, que pot arribar a generar la mateixa riquesa. La seva recepta, doncs: "concentrar esforços, apostar per la qualitat i ser un referent com hem estat tradicionalment".
Francesc Guisado: "Nosaltres mai no hem plantejat el nostre projecte per competir"
En relació al projecte d'outlet presentat per l'ajuntament d'Igualada, Guisado ha remarcat que "mai no hem plantejat el nostre projecte per fer una competició, sinó per posar-lo en valor per al conjunt del territori, ja que és un projecte comercial, però també ha de fer d’espai frontissa". Ha dit que "tothom pot plantejar negocis" i que el consistori que representa no té "cap incovenient en què l’outlet d’Igualada també es faci, sempre que la complementarietat sigui possible". L'alcalde d'Òdena ha afegit, però, veure's una mica sobtat ja que "no hagués calgut fer tanta competitició ni tants papers", i perquè l'Anoia Outlet, per al conjunt de Catalunya, "serà d’Igualada en quan al referent i ubicació".
Per la seva banda, el gerent de Fagepi ha volgut destacar que 'projectes de consens com l’outlet d'Òdena, el Parc Motor, l'aeròdrom, els polígons i les connexions' són molt importants, i que 'tothom hauria d'unir's-hi al seu voltant i prendrels com a a bandera'. 'Si hi ha una llicència aprovada i un projecte concret, doncs, tota la comarca s’hi hauria d’abocar'. Garcia ha apuntat que la llei no permet dos projectes similars en un mateix territori, així que 'cal que tots cal que unim esforços i il•lusions amb l’outlet d’Òdena'. Per la seva part, la Generalitat ha dit que no descarta de concedir noves llicències d’outlet a d’altres punts del país, sempre que encaixin en el Pla Territorial Sectorial d’Equipaments Comercials de Catalunya (PTSEC 2006-2009), però l'aprovació d'una segona llicència, la del projecte presentat pel govern d'Igualada, sembla del tot inviable.
Entre les reaccions dels nostres lectors, molts s'han mostrat contents amb la notícia de l'aprovació de la llicència del nou Anoia Outlet, entent que serà positiu per la comarca. Altres, a més de felicitar els impulsors del projecte, han retret al govern de l'Entesa d'Igualada la presentació d'un segon projecte. Algun lector ha mostrat la seva preocupació pels petits comerços davant l'aparició d'una gran superfície comercial. Podeu llegir també el nostre Editorial: Per fi una bona notícia.
El vostre editorial ja ho diu: es la millor noticia que hem tingut a la comarca des de fa molt anys.M´agradat el fet i tan o mes l´estil en que s´ha dut a terme. Molt trevall en silenci,... Llegir més constancia i eludir els enfrontaments. No deu haver estat fácil El que cal ara es ajudar al alcalde d´Odena i als promotors per aconsseguir que aixó sigui una realitat en el menys temps possible, que bona falta ens fa. Felicitacions a tots.
josep m.
odena
31 de març 2009.10:52h
Benvingut sigui l’outlet, encara que sigui tard. El tren ja ha passat fa anys. No es va saber aprofitar quan era l’hora, quan la gent de tot arreu venia a comprar a les fàbriques d’Igualada.... Llegir més Ara, on són les fàbriques?...
I una pregunta que ningú contesta: Qui hi ha darrera l’empresa que promou l’outlet?...Nom i cognoms si us plau i al costat afiliació política. Ajudaria a entendre moltes coses.