TORNAR

La carretera que uneix Calaf amb Sant Guim de Freixenet s'asfaltarà amb materials sostenibles

És una de les 12 actuacions que executarà el Govern dins el Pla de ferms sostenibles per a reduir la petjada de carboni de les obres de millora en carreteres

societat
Dissabte, 14 maig 2022. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

El Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori ha engegat les primeres de les 12 obres que executarà enguany en el marc del Pla de ferms sostenibles per a reduir la petjada de carboni de les obres de millora en carreteres, amb un estalvi estimat de 1.300 tones de CO₂ respecte dels mètodes tradicionals. Corresponen a la millora del ferm en carreteres que incorporen noves tècniques i materials més sostenibles, des del disseny, la fabricació i l'execució de les actuacions. El programa, que suposarà una inversió total de 20 milions, inclou l'asfaltatge dels quinze quilòmetres de la carretera BV-1001 que uneix Calaf i Sant Guim de Freixenet, unes obres que tenen un pressupost de 2.387.650 euros. Es va fer una prova pilot a la B-224, entre Capellades i Piera.

PUBLICITAT

Les obres del Pla de ferms sostenibles, que començaran durant aquesta primavera i tindran un termini d'execució de tres mesos, abastaran 116 quilòmetres de carreteres arreu de Catalunya. En aquestes actuacions es posen en pràctica diferents solucions innovadores amb diverses mescles: ultrafines, amb àrid siderúrgic, amb fibres de cel·lulosa, amb vidre, modificades amb cautxú o amb biolligants.

Els quinze quilòmetres del tram de la BV-1001 que uneix Calaf i Sant Guim de Freixenet s'asfaltaran amb mescles en fred. Les obres tenen un pressupost de 2.387.650 euros.

Des del Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori han assenyalat que "el Pla pretén afavorir la reducció d'emissions, l'economia circular, la sostenibilitat econòmica i la sostenibilitat energètica. Així, proposa mesures com: Reducció del balanç energètic: temperatura de fabricació (ús de mescles en fred), transport i estesa del ferm; reducció d'emissions i consum energètic, menor envelliment del betum i millora de les condicions de treball; aprofitament de productes elaborats amb materials reutilitzats o reciclats (material fresat, pols de pneumàtic, àrids siderúrgics, vidre, etc.); augment de la durabilitat i cicle de vida, i, per tant, es redueixen els consums de materials i costos".

Pel que fa a altres aspectes innovadors, des del departament han remarcat "que els contractes inclouen tant la redacció com l'execució de l'obra, fet que permet ajustar els terminis. Així mateix, es promou una participació col·laborativa de les empreses adjudicatàries en la presa de decisions durant el seu desenvolupament. D'altra banda, en l'avaluació de les ofertes ha disminuït el pes de l'oferta econòmica (un 25% enfront del 50% habitual) i ha augmentat el dels criteris objectivables."

Com a prova pilot, es van dur a terme dues obres de millora, amb una inversió total de 2,7 milions: una es va fer a la B-224, entre Capellades i Piera.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.